mærkelig "pletter"
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej .. jeg skriver da jeg har fået nogle underlige "pigmentpletter" som min læge kaldte det .. Så jeg har altså været hos lægen og få det tjekket, men jeg tvivler en del på hans svar, og føler mig egentlig lidt skuffet over hans manglende beskrivelse af mit problem. Det er nogle modermærke lignende pletter, som har udviklet sig over en periode på nogle måneder, og nu ikke vokser mere .. jeg har lige døjet med nogen svamp, som jeg har behandlet med canesten, og symptomerne er nu væk, men de her pletter er her stadig. mit spørgsmål er, hvad er de her pletter? hvorfor kommer de? og kan de komme ved at onanere, altså kan huden overreagere på den "voldsomme" kontakt. og lige en sidste ting, vil de nogensinde forsvinde igen? Jeg synes ikke det ser for pænt ud, og føler mig nærmest direkte klam og har ikke rigtig lyst til at have sex med min ellers dejlige kæreste. Jeg håber virkelig du kan svare, da det ikke er til at finde oplysning om andre steder på nettet. hilsen E.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev.
Jeg vil forsøge at komme med et svar på dit spørgsmål, så godt jeg kan. Du skriver ikke, hvor "pletterne" sidder, men ud fra dit brev og dine beskrivelser, forstår jeg det som om de sidder i skridtet. Ellers må du skrive igen, hvis det er helt forkert opfattet!
Man kan godt få pigmentpletter, som din læge siger, men de sidder oftest i de områder, hvor man får sollys, som feks. i ansigtet og de bliver tydeligere, når de får sol. Så umiddelbart, synes jeg ikke det lyder som pigmentpletter du har, hvis de sidder omkring skeden. Ud fra din beskrivelse som nogle modersmærkelignende pletter, synes jeg det godt kunne lyde som det der hedder kønsvorter. Det er en virus som overføres seksuelt om som giver nogle brunlige, nogle gange næsten hudfarvede vortelignende knopper på kønsdelene. Du kan evt. prøve at søge efter dem på nettet, og se om det kunne ligne det, du har. Hvis det er kønsvorter, så skal du behandles. Og så skal du gå til din læge igen. Men under alle omstændigheder synes jeg, du skal konatke din læge, og få ham til at kigge på dig igen. Det er rigtig godt, at du allerede har været hos ham og er blevet undersøgt! Men jeg vil give dig ret i, at han måske ikke har givet dig et tilfredsstillende svar på dine spørgsmål.
Du kan også prøve at snakke med din søde kæreste, og høre ham ad, om han har oplevet at have de samme pletter som dig? Og så tror jeg heller ikke, at han synes du er klam, ofte er man selv mere bevidst om sådanne ting, og han synes garanteret du er dejlig alligevel!
Og som svar på dit sidste spørgsmål: man kan ikke få pletter på kønsdelene af at onanere.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsener Helene