Mærkelig menstruation

brevkassespørgsmål

Mærkelig menstruation

brevkassespørgsmål af
Laura
20 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Hejsa dejlige brevkasse!

Jeg er en 20 årig pige, der har været på p-piller de sidste 4 år.. for et år siden blev jeg gravid, men valgte en abort..

Gennem det sidste halve år, har jeg bemærket, at min menstruation nogle gange udebliver helt og andre gange, at den kommer to gange på tre uger, på trods af, at jeg tager p-pillerne korrekt.. udover det, er der ikke noget decideret blod, men noget meget lysebrunt og vandet noget med sorte klumper i...

Bor sammen med min kæreste så vi har regelmæssigt sex, også når jeg har menstruation.. de andre gange har det gjort en smule ondt, men slet ikke så ondt som i morges.. han kunne knap nok komme ind, da det føles som om en stak mig ned og til sidst begyndte jeg at græde over det..

Er meget bekymret over hele situationen, vil helst ikke ende gravid eller syg.. så har også været til lægen med det, og han sagde, at det var ganske normalt, når man har været på p-piller så lang tid som jeg nu har..

Så ville lige hører, hvad jeres mening om hele situationen er??

Hilsen et meget bekymret kærestepar

Svar: 

Kære bekymrede kærestepar.

Tak for spørgsmålet. Jeg vil starte med at sige, at du ikke bør bekymre dig om graviditet hvis du tager P-piller korrekt (der er en helt minimal risiko). Den blødning man får på P-piller skyldes en afstødning af slimhinden i livmoderen. Her kan der efter en graviditet være nogle ændringer som gør at dit blødningsmønster er anderledes i en periode. Hvis du har været vant til regelmæssig menstruation bør du få det igen. Ellers synes jeg du skal tale med din praktiserende læge igen.

Smerter i forbindelse med samleje kan skyldes infektion (bakteriel vaginose/svamp) i skeden. I så fald vil man typisk opleve ændret udflåd, som kan være ildelugtende, samt svie/smerter ved samleje.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om graviditet eller sygdom, men jeg synes at du skal tale med din praktiserende læge igen i det nye år hvis ikke situationen har løst sig. Er der tegn på infektion bør du ligeledes tale med en lægen, da det kan behandles ret nemt.

Mvh

Mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program