Mærkelig mens
brevkassespørgsmål af
Isabella
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år jeg fik min mens første gang for 4 måneder siden jeg har haft det tre gange. For en måneds tid siden fik jeg noget brunligt udflåd og troede at det var mens så jeg gik med bind. Hver gang jeg troede det var stoppet og tog bindet af kom det bare igen. Sådan var det i 4 dage. Her igår fik jeg så mens troede jeg det var helt klart blod men så efter en time eller to holdt det bare op og blev til det der brunlige udflåd. Er det normalt?

Svar:
Kære Du
Det er helt normalt at menstrationen er uregelmæssig det første år efter første mens. Nogle gange kan der gå få uger andre gange over en måned mellem, og mængden skifter også, så nogle gange er det bare en slags udflåd.
Du skriver ikke om du er seksuelt aktiv, hvis du er, skal du jo være opmærksom på at manglende mens kan være tegn på graviditet. Hvis du begynder at få feber eller smerter, som er værre end "normale" menstruationssmerter, synes jeg, du skal få en tid ved din egen læge.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Vh
Kasper