Lugt i skeden?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Læge :)
Jeg er en pige på 14 år, jeg har en mærkelig lugt i skeden. Jeg tænker at der nok godt kunne være min udflåd. Det er hver dag, og hvis jeg har haft nogle nyvaskede bukser på hele dagen, lugter de dernede om aften. Jeg troede faktisk at det var normalt, indtil at jeg læste en artikel om et eller andet om det. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad det egentlig kunne være, der gør at jeg har en lugt i skeden (det lugter lidt fiske agtigt, og jeg har fået min menstruation) ;)

Svar:
Hej pige.
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan forstå, at du om aftenen bemærker en mærkelig lugt i dine bukser, og du har fundet ud af, at den kommer fra din skede.
Man skal huske på, at alle kvinder har udflåd, det varierer kvinder imellem hvor meget man har, men alle har udflåd. Lugten af ens udflåd kan fortælle lidt om hvordan bakteriefloraen i skeden er. Hvis udflådet lugter meget af fisk og har en klumpet hvidlig form, så kan det tyde på en svampeinfektion. En svampeinfektion kan man få hvis man vasker sig meget grundigt for neden, eller hvis man vasker sig med sæbe der ikke er beregnet til at blive brugt intimt. Svamp i skeden kan kløe rigtig meget, men er let at behandle.
Det er lidt vanskeligt at sige, om du skulle have en svampeinfektion, eller om dit udflåd er helt normalt. Jeg synes, at du skal få en tid hos din egen læge, så kan du få talt om og måske undersøgt din udflåd.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie