Luft i maven!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus! Jeg skriver herind fordi jeg har et træls problem som plager mig utroligt meget!! Her de sidste måneder har jeg døjet med konstant luft i maven. Jeg har end i mellem haft ondt i maven og ubehag med hensyn til afføring, men det er heldigvis kun sjældent. Men ihvertfald går jeg rundt med konstant luft i maven, hvor jeg altså nærmest hele tiden skal "slippe lidt gas"(prutte)!! Det er lidt slemt om morgenen men bliver værer over middagen! Jeg har oftest meget i skoletiden, hvilket er EKSTREMT ubehagligt og pinligt!!!! I weekenderne er det lidt mildere, men er der stadig!! I den sidste ferie(juleferien) var der slet ikke nær så meget og jeg havde det lidt bedre, følte mig ihvertfald mere normal!! Jeg har snakket med mine forældre om at det måske kunne være nervøsitet for skole, men jeg føler mig bare ikke nervøs om morgenen altså sådan psykisk ihvertfald! Men åbenbart reagerer mit tarmsystem eller sådan på et eller andet!! Jeg har prøvet at spise et naturmiddel der hedder "Husk" men har ikke følt den helt store forandring og har også prøvet en del andre urtedråber, som skulle berolige maven!! Har nu ikke prøvet disse i flere uger, men jeg giver ligesom op efter nogle dage fordi jeg ved det alligevel ikke virker!! Jeg er virkelig fortvivlet fordi jeg har også været til læge og der fortalte jeg om det og så sagde hun at ja det kunne måske have noget med nervøsitet af gøre, og mærkede mig på maven. Hun kom ikke rigtig frem til noget og så sagde at hun ikke kunne give mig noget middel og at det nok vill gå væk efterhånden. Hun sagde også at det måske ville hænge sammen med at jeg er i voksealderen og at tarmen arbejder og sådan og at det er naturligt at have lidt luft engang imellem. Det er jo sikkert også rigtig men jeg har stadig problemet og har virkelig haft det længe nu. Og HOLD OP hvor er det bare irreterende!!!! Spiser relativ normalt og prøver at drikke lidt mere væske over dagen, for det er jeg ikke så god til! Men ellers ved jeg VIRKELIG ikke hvad jeg skal gøre for at al den gas i tarmen går væk og jeg ikke skal prutte så meget!! Og jeg har allerede læst alle de råd om urte-te og mere motion og spise langsomt og og og..... men ved bare ikke hvad jeg skal gøre og det piner mig hver dag!!!! :-( Jeg føler mig dum og klam i skolen iblandt mine veninder og venner!! Skal jeg prøve et produkt direkte mod "luft i maven" som "aeropax" og tror i det vil hjælpe eller skal jeg ændre mine spisevaner eller ....... ? Og jeg kan heller ikke gå rundt bare og vente og lade det gå væk af sig selv, for det kunne jo tage flere måneder, år altså!!! Jeg vil bare gerne på en eller anden måde få løst problemet snarest!! Det er hårdt lige præcis at skulle gå rundt med sådan et pinligt problem når man er 15 år og teenager !!! så bare gi mig et råd til hvad jeg kan gøre!!!!! vh den meget fortvivlede pige :-( (Håber ikke det er for meget jeg har skrevet, men har bare stærkt brug for en hjælpende hånd!)

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se, at din situation ikke er helt nem.
Jeg synes, at du er rigtig god til at beskrive de symptomer, du har. Det er også rigtig fint, at du har været til læge. Din læge har helt sikkert taget stilling til om der er tegn til at der er noget farligt, der ligger til grund for dine symptomer (for sådan noget tænker læger altid lige igennem). Det har hun heldigvis ikke tænkt, at der er, ellers ville hun ikke sige det, hun har sagt til dig.
Jeg tror, at det du har, er det der hedder colon irritable, det kaldes også irriteret tyktarm. Måske har du hørt om det før. Det er som sådan ikke en sygdom, men mere en tilstand. Den er ufarlig, men som du også selv skriver rigtig irriterende. Det typiske for irriteret tyktarm er, at man får ondt i maven, og at den føles udspilet og rumler. Udspiletheden kommer typisk op af dagen. Afføringen kan ændre sig, nogle gange er den knoldet og andre gange er den tynd eller almindelig. Det er også almindeligt at de symptomer, man har forværres i stressede perioder, f eks hvis man læser til eksamen, eller man har en periode, hvor man går og er i dårligt humør. Men det er ikke sådan, at stress er årsag til irriteret tyktarm.
Jeg kan læse, at du allerede har prøvet at gøre noget selv, og det er rigtig fint. Jeg vil lige fortælle, hvad man generelt kan forsøge at gøre for at mindske ens gener (det er ikke sikkert de går helt væk). Nogle af forslagene har du nok allerede prøvet.
Spis små måltider – grønt og groft. Prøv i en periode at undgå kål, broccoli og bønner, for de producerer en masse gas i tarmen og se så om det hjælper. Hvis du spiser en del slik, så skær ned på det. Drik kun lidt kaffe og alkohol. Hvis du ryger, så prøv at stoppe. Drik godt med vand, gerne ½-1 liter ekstra om dagen. Fortsæt endelig med at motionere.
Hvis de her råd slet ikke hjælper dig (prøv mindst en måneds tid), så synes jeg, at du skal gå til din læge igen. Jeg ved ikke, om aeropax vil hjælpe dig.
Nogle gange kan man godt have en forstoppelse, selvom man har afføring hver dag. Det kan i nogle tilfælde, være en god idé med noget afførende, men om det er nødvendigt for dig, synes jeg, at du og din læge skal finde ud af sammen.
Du skal også snakke med din læge igen, hvis du taber dig, har blod i afføringen, eller har feber gennem flere dage, selvom du ikke er forkølet.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen Kathrine