Luft i maven
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg tror bare jeg vil gå direkte til problemet, jeg har virkelig meget lluft i maven når jeg er nervøs, altså det er meget voldsomt og jeg kan ikke holde mine prutter inde, det er fx. Når jeg er skal være sammen med drenge, hvilket vil sige at det er jeg ikke længere efter der var en virkelig flov episode hvor jeg var sammen med en dreng og pruttede virkeligt højt op til flere gange og det var vildt akavet, jeg unskyldte også mange gange og fra nu af holder jeg mig ude fra situationer hvor jeg ved jeg bliver nervøs, hvilket vil sige at jeg ikke kan være sammen med drenge, jeg har undersøgt det og det er ikke ting jeg spiser, det er i situationer hvor jeg bliver nerøvs. Mit spørgsmål er hvordan eller hvad jeg skal gøre for at få det til at forsvinde? Så jeg kan få et nogenlunde normalt teenage liv, det lyder måske overdrevent, men tro mig det stopper mig i mange ting! Hvad skal jeg gøre for ikke at prutte i nervøse situationer?

Svar:
Kære du
Godt du skriver ind, for det lyder godt nok irriterende, det der prutteri ;-)
Der er faktisk ikke nogle gode lægelige forklaringer på hvorfor du prutter mere når du bliver nervøs. Ofte ser man, at det skyldes, at man bliver mere opmærksom på sådan noget. Så hvis du er nervøs, så holder du mere på luften, den hober sig op og du kommer til at prutte. Normalt, når man er afslappet, så holder man mindre fast på luften og det kan langsomt sive lidt ud. Så ophober man ikke luft til prutter. Løsningen er derfor at foraøge at tænke mindre på det. Og ja, det er jo rigtig svært.
Samtidig kan du selvfølgelig også undgå mad, som får dig til at prutte. For eksempel kål. Man ser også at hvis man spiser hurtigt eller snakker meget mens man spiser, så får man mere luft ned i maven. De gør oftest at man bøvser mere, men det kan også give flere prutter.
Så kuren er lidt kedelig - undgå kål, spis langsomt og prøv at lade være med at tænke på det. Hvis du så alligevel skal prutte, så kan du måske lige gå udenfor eller på toilettet, så de andre ikke opdager det.
Hvis det bliver et meget stort problem i din hverdag, og det ikke går væk, så synes jeg du skal smutte forbi din læge og spørge om han/hun lige vil undersøge dig.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line