Linser
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er meget i tvivl om det er det rigtige sted jeg skriver. Jeg har set at man kan få sådan nogle linser til øjnene, som fx. kan give en katteøjne, pink øjne osv. og et par af mine venner har prøvet nogle. Jeg spurgte mine forældre om jeg ikke måtte prøve at købe nogle, og de svarede, at de da godt kan se det sjove i dem, men at de ødelægger øjnene. Gør de det ? Og hvor længe/mange gange kan man egentlig bruge det samme par linser ? Hvor er det bedste sted at købe dem ?

Svar:
Hej.
Jeg synes det er fint du skriver til os med dit spørgsmål, jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Der er mange forskellige slags linser, både almindelige og som du selv skriver også nogen med farver, figurer osv. Linser med farver osv. er som udgangspunkt magen til almindelige linser, blot med påtegnede figurer eller andre farver. De ødelægger ikke øjnene, men hvis man ikke er vandt til at gå med linser, kan de godt genere de første gange, og hvis du har dem på i længere tid (over 6-8 timer), får røg i hovedet, eller bliver træt, kan dine øjne godt blive tørre, hvilket klør og er lidt ubehageligt, men ikke direkte farligt. Som udgangspunkt skal du tage linserne ud hvis de genere dine øjne.
Det afhænger af den enkelte linsetype hvor lang tid man kan bruge dem. Nogen holder i 1 måned, andre i 1 dag.
Det allerbedste sted at købe linser er hos en optiker/brilleforretning. De ved alt om de forskellige typer, hvordan man gør, om dit øje kan tåle det osv. Inden du får udleveret linser, vil de sikkert undersøge dit øje for at være sikre på, at netop dine øjne kan tåle det. Det foregår ved, at de lyser ind i dit øje, og ser om du har rødme eller andet der kunne tale imod brug af linser.
Jeg synes det er fint du gerne vil prøve den slags linser, men jeg vil klart anbefale, at du køber dem hos nogen der har forstand på det, optiker/brillebutik, for øjnene er ret skrøbelige, så du skal have vejledning fra nogen som ved hvad de taler om, og kan hjælpe dig med at lære at sætte dem i.
Jeg håber du kan bruge mit svar:-)
Hilsen Lea