lille og tynd = sygdom
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hei er en pige på 13. år jeg er meget meget lille og meget tynd. jeg går i 7.KLASSE. Jeg har skrevet her før men ville gerne lige spørge jer !!!. Kan man godt have/ få en sygdom hvor ens krop simpelthen nægter at vokse og hvor man måske også føler at man ikke tager på ?? JEg skriver det selv fordi jeg er meget meget lille kun 1,40 og min vækst har jo simpelthen ikke rykket sig en pind føler jeg og derfor er jeg bare ved at blive bange om der måske skulle være en sygdom i vejen. hilsen DEn Lille ps. jeg ved der er en sygdom som hedder "turner" sygdom / syndrom og tror det har noget med hormoner og væksten afgøre men ved jo ikke !!!

Svar:
Hej pige
Det er godt, at du skriver herinde. Jeg kan høre, at du er bekymret for at du ikke vokser så meget. Det er godt, at du er opmærksom på din krop.
I din alder plejer der at ske mange ting med kroppen. At blive højere er en af tingene. Hvor høj man er, afhænger bl.a. af hvor gammel man er og hvornår man får menstruation. Der er perioder hvor man vokser mere end andre perioder. Det er forskelligt fra person til person. Hvor høj man bliver kommer også an på, hvor høje ens forældre er. Hvis forældre ikke er særlig høje, bliver man ikke selv meget højere end dem.
Du er kun 13 år, og jeg tror ikke du er færdig med at vokse.
Turners sygdom er en sjælden sygdom, som bl.a. gør, at piger ikke får menstruation, og deres højde og kropsopbygning kan også være anderledes. Der findes også andre sygdomme, som kan gøre, at man ikke vokser meget.
Jeg synes ikke, at du skal bekymre dig om, du fejler noget. Hvis du ikke har vokset i lang tid, synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det. Nogen gange kan man ikke selv se, at man vokser, men det kan andre som regel gør. Hvis dine forældre også synes, at du ikke er vokset i lang tid, kan I tage til lægen og få en snak om det.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph