Lidt store knopper bagerst på tungen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej,
jeg opdagede for meget få dage siden at jeg havde knopper bagerst på tungen, der er omkring
20 af dem så det er ret irriterne, især fordi at jeg syntes det er pinligt og derfor ikke vil snakke
med nogen fordi at jegi kke vil have andre ser dem. Hvad kan man gøre for at fjerne dem?
Jeg har også et meget tyndt lag hvidt/gulligt stads på tungen (kraftigest bagerst på tungen)
jeg stoppede med at ryge for 3 uger siden så det er kan ikke være det vil jeg tro,
jeg tror heller ikke jeg har svamp, og jeg har ikke kysset nogen for nyligt.
Hvad skal man gøre for at få dem fjernet, jeg vil ikke tale med mine forældre omkring det
da jeg ikke har et ret godt forhold til mine forældre. Jeg taler højest 20 minutter med dem
om dagen.
Det gør heller ikke ondt når jeg spiser og når jeg drikker sodastream vand så forsvinder
meget af det hvid gulligt stads/belægning

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil tro, at det du kan se bagerst på tungen, er helt almindelige papiller og spytkirtler, som vi alle har på tungen. Papiller er alle de knopper, vi har på tungen, og som indeholder smagsløgene, der gør, at vi kan smage maden. Forrest på tungen sidder der mange små, tætte papiller, og bagerst sidder de større papiller, som jeg tror er dem, du kan se.
Det er normalt at have et tyndt hvidtgulligt lag på tungen. Det kan godt hænge sammen med, at du er stoppet med at ryge, og så længe det ikke gør ondt eller generer dig, og når det forsvinder af og til, så synes jeg ikke, du behøver at gå til lægen med det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Christine