led.

brevkassespørgsmål

led.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Jeg vil egentlig ikke tabe mig, vil bare gerne lidt i form. Jeg rider en hest 3-4 gange om ugen, og jeg cykler næsten hver dag mindst 3 kilometer. Jeg løber en gang i mellem, men problemet er at det gør ondt i mine knæ, og ledet ved mine fødder. Det knækker også i det led hver gang jeg går, sårn at man virkelig kan høre det. Min mor siger at det slider meget på mine led. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at det holder op. Hvis jeg har lavet meget på en dag, som for eksempel, hvis jeg har redet og så løber om aftenen, kan jeg mærke det i mine led om morgenen. Ved ikke om det er en vigtig intormation, men jeg drikker ikke mælk, da jeg får ondt i maven (: Har i nogle øvelser der kan hjælpe med mine led? eller piller eller noget? håber i kan hjælpe

Svar:

Hej pige

Det er godt du skriver herinde.

Hvis du dyrker ridning og cykling i det omfang du beskriver, undrer det mig, at det skulle belaste dine led. Løb kan godt belaste knæleddene, men det er sjældent at ridning og cykling gør det. I din alder skal man gerne kunne holde til at dyrke den mængde sport uden at det skulle genere bevægeapparatet.

Calcium og d-vitamin er vigtig for knoglestyrken, og hvis du ikke indtager mælkeprodukter, kunne det måske tyde på at du mangler de ting i kroppen. Det er ikke sikkert at der er sammenhæng mellem det og dine ledgener. Jeg synes under alle omstændigheder at du tager ud til din læge og får undersøgt leddene og måske får taget blodprøver. Det kan være en god ide at tage din mor med, for det lyder til at hun også er bekymret for sådan som du har det.

Med venlig hilsen

Gowsini Joseph