Lavt stofskifte?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa! Jeg er en pige på 18, og har gået med en masse problemer, både psykisk og fysisk. Men min kæreste gjorde mig fornyligt opmærksom på, at mine hænder og fødder altid er kolde, og sagde at det måske kunne være lavt stofskifte? Jeg har gået med depression i mange år, og føler mig altid træt og sløv.. Derudover har jeg en knude på min skjoldbruskkirtel, så jeg synes at det lyder meget, som det jeg har læst. Så mit spørgsmål går på, om nogen af mine symptomer, kunne skyldes det? Og hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej.
Tak for dit spørgsmål. Ja, dine symptomer kunne godt skyldes lavt stofskifte. Der er dog mange der har kolde hænder og fødder uden at de fejler noget. Træthed og sløvhed kan også være symptomer på din depression.
Den eneste måde at finde ud af det på er at bestille en tid hos din egen læge og få taget en blodprøve. Hvis man har for lavt stofskifte kan man få medicin (skjoldbruskkirtelhormoner) for at få stofskiften op på et normalt niveau igen. Hvis knuden på din skjoldbruskkirtel ikke tidligere er undersøgt af en læge, vil jeg også anbefale at du får din egen læge til at kigge på den. Held og lykke med det!
Venlig hilsen
Lise