lang mensturation

brevkassespørgsmål

lang mensturation

brevkassespørgsmål af
J
18 år

Hej

Jeg har siden jul haft en MEGET underlig menstruation! Havde normal cyklus til cirka inden Jul og ventede min mensturation til at komme lige omkring jul den kom dig ikke og jeg ventede og ventede til starten i febuar, her kom den. Dog varede den cirka 21 dag og så var der cirka 35 dages pause og så fik jeg den igen slut marts og har det stadig i dag (11/4) Har været til læge første gang den var så lang og har sagde lægene bare at det ikke havde nogen betydning. Men bliver lidt bekymret når det gentager sig. Det skal tilføjes at jeg ikke er på nogen form for medicin.

Håber du kan hjælpe

Svar:

Hej

Normal cykluslængde er 21 til 35 dage, og normal blødningslængde er 4 til 8 dage. Det er almindeligt engang imellem at have en uregelmæssig cyklus, hvor  der kan være længere cyklus eller blødningsperiode. Det kan skyldes ændringer i din tilværelse - måske er du begyndt at træne mere, spiser anderledes end du plejer eller er stresset. Det kan også skyldes hormonelle forstyrrelser f.eks. polycystisk ovariesyndrom (PCOS) eller stofskiftesygdom.

Der er ikke grund til at bekymre dig over, at din cyklus sommetider er anderledes. Men hvis det er vedvarede, er det en god ide at få undersøgt hos din læge, om der er en underliggende årsag.

Hvis du er seksuelt aktiv, kan blødningsforstyrrelser også skyldes graviditet eller klamydia som er en seksuel overført infektion. Det er derfor altid en god ide at tage en graviditetstest og blive tjekket for klamydia.

Jeg håber du kan bruge svaret.

Hilsen Emilie

Emilie har svaret på dette spørgsmål