løber og løber men tager alligevel på :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
kære brevkasse. Er en lidt trist pige. Jeg spiller fodbold to gange om ugen( 1 gang træning af 1,5 time) og ( 1 gang kamp af 1 time) , og løber ved siden af ca 3 gange ( 4,7km på 30 min ca. 3 gange om ugen) når der ikke er fodbold løber jeg 5 gange om ugen. men tager alligevel på, men underligt nok er mine lår blevet lidt slankere og mere muskuløse :D er 161 høj og vejer godt 64 - 64,5 kg. Men vil jo gerne tabe mig :/ men ligemeget hvor meget jeg træner, går den ikke ned. og spiser kun lidt usundt i weekenden - for det meste. håber I kan hjælpe mig!!! Og så er jeg begyndt og ryge indimellem :( sådan en smøg i ny og næ. Det afstresser mig bare.....tager jeg skade af det? mener altså, jeg blir vel ikke afhængig af det??

Svar:
Hej.
Jeg kan høre du har brug for lidt råd vejledning og det er rigtig godt du skriver herind. Jeg skal prøve at hjælpe dig med dine spørgsmål så godt jeg kan. Jeg deler det lidt op så det er nemmere at overskue.
Motion og kost:
Hvis man gerne vil tabe sig, gælder det overordnet om at bruge mere energi end man indtager i form af mad og drikke. Det kan man gøre på rigtig mange måder, men justering af motion og kost er den bedste og mest holdbare måde. Jeg kan regne ud at du laver ca. 3½ times motion om ugen. Som tommelfingerregel skal man helst lave mindst 30 min. om dagen, men her regner man også cykel frem og tilbage til skole/arbejde med, så det gør du jo allerede.
Det gør ikke spor at lave mere motion, men mere end en times høj aktivitet om dagen er udmiddelbart ikke nødvendigt. Du skriver ikke så meget om hvad du spiser, så jeg giver dig nogle generelle råd. Kosten skal gerne indeholde masser af fibre. De er meget sunde, gør dig mæt, og er godt for fordøjelsen. Grønstsager indeholder vitaminer og mineraler som er nødvendige for en velfungerende krop. Kød giver dig protein som er vigtig for dine muskler og krop generelt. Læskedrik (sodavand, saft og juice) er ikke så god en idé, det indeholder meget energi fordi det er sødet med sukker, og da man hurtigt kommer til at drikke et par glas får man meget energi som du ikke kommer til at bruge. Alle de her råd er generelle, men ingen kan jo holde sig helt fra slik og chokolade, så hvis du spiser lidt af den slags en gang imellem gør det ikke spor. Hvis du allerede følger de her råd, kan du eventuelt gøre løbeturene lidt længere, eller sætte tempoet lidt op. På den måde får du brændt lidt mere krudt af. Hvis du spiser alt med måde, og fortsat dyrker motion synes jeg du gør det rigtige, og det skal nok give resultater selvom det tager tid.
Vægt:
Når man træner begynder kroppen at øge muskelmassen, at forbrænde fedt, og danne mere blod der kan transportere ilt rundt til dine aktive muskler. Muskler vejer mere end fedt, og mere blod øger også vægten, så grunden til at du ikke taber dig kan også være, at du får større muskler, mindre fedt og mere blod. Som du skriver, har du jo allerede fået slankere lår, så det kan sagtens være at noget af dit fedt allerede er blevet omdannet til muskler:-)
I stedet for at fokusere meget på din vægt, om du vejer 64 eller 64,5 kg., skal du mærke efter om du synes du er tilfreds med det du ser i spejlet, og om du har det godt. Hvis du f.eks. ikke havde en vægt, og havde set at dine lår var blevet slankere, så ville du jo være glad og tilfreds. Vægten fortæller ikke altid sandheden, og det er vigtigt du fokuserer på de fremskridt (som du allerede har gjort) og hvordan du har det, istedet for tallene vægten viser.
Jeg ved godt det er svært at ændre hvis du er vant til at spise på en bestemt måde, og veje dig, men jeg håber du kan ændre det lidt, og jeg er sikker på, at du får det bedre med dig selv og bliver gladere hvis du fokuserer mere på hvordan du har det, end på hvad vægten viser.
Rygning:
Rygning er noget af det farligste og mest usunde du kan udsætte dig selv for. Alle smøger skader dig, også selvom du kun ryger engang imellem. Du kan også sagtens blive afhængig, især hvis du synes det afstresser dig. Jeg vil anbefale dig at finde en anden måde at stresse af på. Løb en tur, læs et blad eller se lidt fjernsyn. Jeg ved godt jeg skriver lidt hårdt til dig, men hvis du kan lade være med at ryge, gør du dig selv en rigtig stor tjeneste og vil med tiden slippe for mange ubehagelige sygdomme. Desuden er rygning dyrt, og du kan bruge pengene på meget bedre på noget andet:-)
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du bliver gladere og mere tilfreds med dig selv. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du gerne vil vide mere.
Hilsen Lea