Lår
brevkassespørgsmål af
Tulle
16 år
Hejsa
Mine inderlår er sådan helt mørke og de slider mod hinanden når jeg går? Og nogle gange bliver de helt røde og sviere hvad kan jeg gøre når det sker?

Svar:
Hej med dig.
Når man går, så kan ens lår godt ramme hinande. Hvis man så fx har shorts eller nederdel på, så vil huden slides de steder hvor huden rammer/gnider mod hinanden. Det kalder man friktion. Det kender man især i sommervarmen, hvor der er ekstra varmt og måske og lidt fugtigt på indersiden af ens lår og ens lår klistrer sammen/gnider mod hinanden/der sker frikiton. Når det sker, så kan man blive helt rød, varm og det kan svi, fordi huden bliver tyndere/varm der hvor friktionen sker.
Du kan være opmærksom på, at du ikke skal barbere dig på lårene. Hvis man gør dette, så bliver huden yderligere irriteret. Hvis du gerne vil barbere hår væk, så benyt masser af fugtigdhedcreme både før og efter. Fugtigshedscreme er også godt til områderne, da dette beskyder huden og gør den mere stærk mod friktion/styrer hudens egen barriere. Hvis man har bukser eller strømpebukser på, så kan det afhjælpe at huden gnider mod hinanden.
Du skriver, at du er mørk på inderlårene.  Jeg ved ikke helt, hvad du mener med dette. Hvis du er bange for, at der kunne være tale om eksem eller svamp, så må du en tur til egen læge, der så skal lige skal se det og eventuel kan behandle med en creme for det.
Håber mit svar kan hjælpe.
Bedste hilsener
Lærke