Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej :) jeg fik i starten af juli måned konstateret kyssesyge. Der gik måske en måned før jeg var ovenpå og lidt længere tid før alle symptomerne var helt væk... Så gik der yderligere en måned, før jeg fik en kæreste. Nu har han så fået kyssesyge! Jeg fik ikke at vide hvor længe jeg blev ved med at smitte af min læge og kunne ikke rigtig finde noget på nettet, så gik bare ud fra, at jeg ikke smittede længere når alle symptomerne var helt væk... Men kan det muligvis være mig der har smittet ham ?? Har senere hørt, at kyssesyge kan smitte i op til et år efter, at det er gået over... Han dyrker desuden noget elite-svømning og han må ikke komme til træning, så længe der stadig er risiko for at smitte. Han havde alligevel tænkt at stoppe inden længe pga. en skade, hvilket ærgrer ham meget... men betyder det så, at han slet ikke får mulighed for at svømme lidt igen inden han stopper helt? Han må jo helst ikke smitte de andre. Hvor stor er risikoen for at smitte nogen ved at svømme i samme bassin som dem? Håber I kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

Svar:

Kære du.

Det er godt at høre at du er kommet ovenpå igen og dejligt at du oveni købet har fået en kæreste - tillykke med det :-)

Jeg kan sagtens forstå din forvirring - jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.

Det er meget svært at svare på, om det er dig, der har smittet din kæreste. Når man bliver smittet med kyssesyge, går der mellem 30 og 50 dage inden man begynder at mærke symptomerne. Man har altså virus'en i kroppen og kan nå at smitte rigtigt mange mennesker, inden man selv bliver syg af det.

Det er forskelligt fra person til person hvornår sygdommen er ude af systemet; nogle er syge i op til et halvt år mens andre får ondt i halsen en uges tid. Dette afhænger blandt andet af hvor hårdt milten og leveren er medtaget. Dette er meget individuelt og derfor er det svært at sætte et præcist tal på hvor længe man smitter.

Det er lettere for en læge, der samtidig kan undersøge dig, at sige noget om.

Men jeg vil ikke udelukke at det kan være dig der har smittet din kæreste.

Kyssesyge smitter nemt og hvis I har samme omgangskreds, kan det jo også være derigennem i begge er blevet smittet?

Jeg kan sagtens forstå at det ærgrer din kæreste, at han ikke har mulighed for at svømme det sidste stykke tid inden han stopper - det er virkelig surt. Dog er der flere grunde til at han skal tage den lidt med ro med træningen.

Kyssesyge smitter gennem kys, nys, hoste og hvis man drikker af samme glas - man kalder det en dråbeinfektion. Så selvom han ikke kysser sine kammerater, er der en risiko for at han smitter dem under træningen.

Den anden grund til at han skal lægge dykkerbrillerne på hylden et stykke tid, er at milten kan være ret medtaget når man har kyssesyge. Derfor anbefaler mange læger at man venter med hård fysisk aktivitet indtil 4 uger efter symptomerne er forsvundet. Dette skyldes at milten i yderste konsekvens kan sprænge, så jeg synes bestemt I skal følge lægens råd, selvom det kan være svært at acceptere.

Jeg håber du/I kan bruge mit svar.

Mange venlige hilsner og god bedring til din kæreste fra Mette.