Kvalme og mavesmerter

brevkassespørgsmål

Kvalme og mavesmerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej

Jeg er begyndt at få meget kvalme og mavesmerter.

Jeg har svært ved at spise da jeg får det rigtig dårligt og jeg har tabt mig her på det seneste, og jeg aner ikke hvad der er galt.

Der er nogle der siger at jeg har fået maveinfektion, men har jeg det?

Og jeg har svært ved at koncentrere mig i skolen da jeg har det dårligt. Jeg har læst en masse tips på nettet og har gjort hvad der

står mod kvalme og ondt i maven, men uden held.

Hvad gør jeg og hvad kan der værre galt med mig?

Svar:

Hej med dig

Du har haft ondt i maven og kvalme gennem noget tid og har tabt dig nogle kilo i vægt. Du bekymrer dig for, hvad det er, da det bl.a. påvirker din koncentration i skolen.

Jeg desværre ikke fortælle dig, hvorfor du har ondt i maven og kvalme, men jeg kan komme med nogle tips til, hvad du skal gøre for at blive klogere på mavesmerterne.

Jeg vil anbefale dig at bestille en tid til undersøgelse ved din læge sammen med din mor eller far, fordi du har tabt dig i vægt og smerterne påvirker din koncentration.

Fortæl lægen hvorfor du kommer og hvad der bekymrer dig og fortæl derefter om dine mavesmerter. Her er nogle spørgsmål, som du kan bruge til at beskrive mavesmerterne med og som lægen kan finde på at stille dig: Hvornår på dagen mavesmerterne er tilstede? Hvordan og hvornår kommer de? Hvordan føles det? Hvor sidder de i maven? Gør det ondt andre steder end i maven på samme tid med mavesmerterne? Andre du haft andre halsbrand eller sure opstød eller opkastninger? Hvor tit kommer du af med afføring, og hvordan ser den ud? Har du haft nogle problemer, når du skulle tisse? Er du begyndt at have menstruation, og hvordan er blødningerne? Kunne du være gravid? Hvor meget har du tabt dig i vægt? Har du haft feber? Hvordan har du det i skolen? Har andre i familien eller venner også haft maveproblemer? Har du været ud at rejse for nyligt? Og så videre.

Fortæl også hvad du har forsøgt at gøre mod smerterne og kvalmen.

Lægen stiller måske flere spørgsmål og vil derefter undersøge dig ved bl.a. at mærke på dig maven.

Herudfra kan lægen vurdere, om der skal laves flere undersøgelser og hvad det kan være, som giver dig mavesmerter og kvalme.

En maveinfektion kan give kvalme og mavesmerter, og man kan have let mavepine og kvalme i måneder efter, at man har haft en maveinfektion. Men der er også mange andre muligheder, så derfor vil jeg anbefale dig at få det undersøgt nærmere. Du skal ikke være bekymret, oftest er det ikke farligt.

Jeg håber, at du kan bruge mine svar og spørgsmål. God bedring.Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål