Kur mod dårlig ånde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej CB:-) Jeg har et problem! Jeg får tit dårlig ånde...jeg prøver at gøre alt muligt for at forhindre det: Børste tungen, spise æbler, drikke en masse vand osv.(det er alt sammen noget jeg har hørt om i tv). Jeg har aldrig fået kommentarer fra nogen (undtaget min mor og min bror), men alligevel føler jeg mig hæmmet af det. Jeg vil helst ikke investere i et mundskyllemiddel, så har i andre kure mod dårlig ånde?

Svar:
Hej med dig.
Jeg skal se om jeg kan hjælpe dig med dit sprørgsmål.
Jeg kan godt forstå du synes det er træls, hvis du hele tiden har en fornemmelse af at have dårlig ånde. Det lyder som om du har gjort de helt rigtige ting indtil videre.
Dårlig ånde, kan enten komme pga. dårlig mundhygiejne eller noget andet længere nede i halsen. Hvis du ikke allerede gør det, så prøv at brug tandtråd hver dag, helst inden tandbørstning om aftenen. Der kan sidde gamle madrester imellem tænderne som tandbørsten ikke kan få fat i, så tandtråd kan hjælpe med at få renset det ud. De gamle madrester kan nemlig godt lugte lidt og give dårlig ånde, og desuden kan de give dårligt tandkød, så tandtråd er en rigtig god idé. Hvis problemet sidder længere nede i halsen kan det være meget svært at finde ud af hvad det kan være. Oftest skyldes dårlig ånde noget i munden, og altså noget man kan se selv, eller som tandlægen kan se.
Der er ikke så mange midler mod dårlig ånde der virker, og det bedste er også, at finde ud af hvorfor man har dårlig ånde.
Jeg synes du skal prøve tandtråd først, og hvis du ikke synes det hjælper, synes jeg du skal gå til tandlægen, så kan de måske se, om der er noget der kan forklare det. Hvis der ikke findes en forklaring, synes jeg du skal se, om det ikke går over, eller om du kan lade være med at tænke så meget på det. Hvis det kun er din bror og mor der har sagt noget, kan det være det slet ikke er så slemt. Noget andet du kan gøre er, at du kan spørge en god veninden om hun nogensinde har lagt mærke til det. hvis hun ikke har det, er der nok heller ikke så mange andre der har, og så kan det være at din bror og mor er lidt for følsomme for det.
En sidste mulighed er at gå til din egen læge og se om de kan se noget nede i halsen, men jeg synes du skal prøve det andet først.
Mundskyllemidler og anden "dårlig-ånde-medicin" er ikke altid så effektivt, så jeg synes det er fint hvis du ikke bruger det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea