Krummerik
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Jeg har gået i ret lang tid efterhånden og tænkt og tænkt - 'ret lang tid' er mere end tre år. Ser du/I, jeg er, desværre, udstyrret med en såkaldt 'krummerik' - altså en penis, der krummer; i mit tilfælde nedad.
Jeg har været rundt på nettet for at læse om forskellige typer krummerikker, behandlingsmetoder mm. Jeg læste mig frem til, at hvis den pludselig er 'opstået', så kan det klares med en forholdsvis simpel operation, som kun indbefatter lokalbedøvelse. - Mit problem er i mellemtiden, at min er medfødt - og ikke slår et 'pludseligt knæk', som der står beskrevet mange steder. Min har en konstant krumning - ganske ligesom en halvmåneform. Jeg har ikke snakket med mine forældre, selvom de er udmærkede at snakke med, fordi jeg er meget usikker på hele situationen; ikke at de ville gøre noget eller blive negative over det, men det er bare ikke nemt at få sagt.
Jeg har et par spørgsmål...:
* Hvad kan jeg gøre for at få den 'rettet ud'?
* Er det en nødvendighed, set fra et samlejemæssigt perspektiv - og vil det forhindre mig i at have 'normal' sex?
* Kan jeg eventuelt kontakte min læge - men uden at mine forældre behøver vide noget om det?
Tak for hjælpen på forhånd.
Mvh.
E

Svar:
Hej E.
Jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
For det føste, det er helt normalt at penis krummer, og der er mange forskellige udgaver af det mandlige kønsorgan, ingen er ens. Det bliver imidlertid ofte fremstillet anderledes i medier mv., så jeg kan godt forstå, hvis du tror at du er meget unormal, men det er du ikke!
Man kan ikke rigtig gøre noget for at rette den ud. I penis er der nogle lange muskler, en masse nerver og blodkar. Det er formentlig dine muskler i penis der krummer, og hvis man skal gøre noget, skal man derfor ind og pille ved den normale opbyging af penis, og det er ikke nemt. Der er derudover stor risiko for skader efterfølgende med nedsat følsomhed, manglende evne til at få rejsning eller problemer med vandladningen. Jeg vil derfor fraråde dig operationer af penis, da resultatet ofte er dårligt.
Du kan sagtens have et normalt sexliv med en krummerik. Jeg har ikke hørt om, at det skulle blive ringere, snarere tværtimod. Så du skal ikek være bange for hverken dit fremtidige sexliv, eller din evne til at få børn.
Du kan sagtens kontakte din læge uden dine forældre ved noget. Lægen har tavshedspligt, men da du er under 18 år, kan lægen kræve at dine forældre får besked, især hvis der igangsættes en behandling eller andre undersøgelser. Du skriver at dine forældre er fine, og gode at snakke med, så måske det er en god idé at indrage dem nu, især fordi du er usikker på situationen. Måske din far også har en krummerik, eller ander i din familie. Det er altid en god idé at tale med andre om det, både for at få afløb for sin usikkerhed, men også fordi, man får brudt tabuet omkring emnet, og kan slappe mere af med det bagefter.
Jeg håber du kan bruge mit svar, du er helt normal, og at du har en krummerik, skal du ikke være ked af.
Hilsen fra Lea