Kramper i fødderne under træning

brevkassespørgsmål

Kramper i fødderne under træning

brevkassespørgsmål af
A
20 år

Hej Cyberhus,

Mit problem er at jeg får kramper i fødderne under træning. Jeg både løber og går til spinning. Jeg får krampe ude på siden af  foden, altså den del der ikke er svangen. Jeg har været til læge med det, og han ved ikke hvorfor jeg får det. Jeg har prøvet at drikke mere vand, men det har ikke hjulpet. Hvad kan jeg gøre?

Mvh A.

Svar:

Hej Du

Ligesom din læge har jeg også svært ved at sige, hvorfor du får kramper i foden. Mit bedse bud er, at du på en ellers anden måde belaster foden uhensigtsmæssigt. Måske er dine sko for smalle og trykker på på ydersiden af foden? Måske er de for brede således at fødderne "sejler" rundt i skoen og du derfor må spænde for meget i foden for at bevare kontrollen i dit løb og din spinning?.

Jeg vil foreslå at du prøver dig lidt frem - evt få dit løb testet på en løbemaskine. Nogle sportsbutikker har en løbemaskine, hvor de kan se hvordan du afvikler dine skridt under løb . Måske det vil kunne hjælpe! Du kan også eksperimenterer med en indlæg i skoene.

Håber svaret kan hjælpe dig. Det med fødder og træning er ret så individuelt og du altså prøve dig lidt frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig.

Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål