kraftig hårvækst
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
siden min krop begyndte at udvikle sig, har jeg fået en del hår på kroppen. jeg hår stort set hår over det hele, på ryggen, på numsen, på og mellem brysterne, på maven, ja stort set over det hele.. og hårene er altså ikke helt små, nok lidt mere end 1 cm lange. det skal også lige siges at jeg er mørk-håret, så det er ikke specielt fedt. det går mig så meget på, og jeg ville høre om der er en måde at få dem væk på? jeg har hørt at når man barberer dem væk, bliver de bare tyggere og længere, så det tør jeg ikke. jeg håber virkelig i har et svar. knus fra mig..

Svar:
Hej du!
Det er rigtig godt at du undersøger det du har hørt, inden du kaster dig ud i den store barbering :-)
Det er rigtig som du har hørt, at hårrene bliver tykkere og mere robuste når man begynder at barbere dem. Derfor syntes jeg ikke, at du skal barbere dig andre steder end på benene og under armene, da det kun vil gøre dem tykkere.
Jeg kan godt forstå at du syntes det er irriterende at have de hår over det hele. Men mange gange er man ofte den eneste som ligger mærke til at de er der, fordi man kender sin egen krop bedst. Jeg syntes at du skulle tage en snak med dine forældre, om din behåring. Det kan være at de slet ikke har lagt mærke til at de er der, eller slet ikke har tænkt på det. Men hvis du føler at det påvirker dig meget i din hverdag, så kan du sammen med dine forældre tage en snak med din læge om hvad man kunne gøre.
Venlig Hilsen
Iben