komme igang med morgenmaden igen

brevkassespørgsmål

komme igang med morgenmaden igen

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

hej til jer ;) jeg har et lille problem. jeg har lidt af spiseforstyrrelser siden jeg gik i 6. kl og er ved at være rigtig godt igennem det, ved godt at man aldrig bliver 100% rask igen, men de sidste 3år har jeg kæmpet med flere ting. 1, jeg vil rigtig gerne lære at spise morgenmad igen, men hver gang jeg prøver at spise noget fast kost om morgen, får jeg det fysisk meget dårligt efter ca. 30min eller sådan noget, jeg får hedeslag, kvalme og diaree. disse symptomer kommer uanset mængden af mad, om jeg så bare tager en bid af et æble får jeg det osse fysisk dårligt (li for tiden drikker jeg et lille glas juice, altså de morgner jeg husker det (kan næsten ik mærke sult) hvilket svare til at jeg drikker et lille glas juice om morgenen et pr. gange om måneden. har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at komme til at spise morgenmad igen? (har ik spist fast i 7år ca.) 2. som jeg allerede har nævnt, glemmer jeg at spise, fordi jeg har svært ved at mærke sulten og jeg flyttede hjemmefra for 3mdr siden og bor alene, såå jeg glemmer at spise morgenmad og aftensmad, middagsmaden husker jeg fordi det er i skolen og jeg ser andre spise. hvis jeg endelig kommer i tanke om at jeg skal spise, kan/gider jeg ik fordi jeg ik føler sult. hvad kan man gøre for at blive i stand til at mærke sulten? eller jo jeg kan godt mærke sult, men for mig kan jeg bare ikke forbinde den følelse med at jeg skal tage noget at spise, jeg er sulten nu, men har bare ik noget psykisk behov for at spise. kan godt selv se at det stadig lyder somom at jeg stadig har en spiseforstyrrelse, men det har jeg vel egentlig osse, men det er jo ik fordi jeg vil tabe mig, at jeg ik spiser, det er vel mere fordi at jeg har svært ved at samenkoble følelsen af at være sulten til at reagere på den. her til sidst skal det li siges at jeg har haft histiocytose fra jeg var 9 til jeg var 12år, så jeg har fået kemo i et halvt år, som så desværre har gjordt et eller andet ved mine smagsløg, så det jeg kan li den ene dag kan jeg ik li den næste dag, dette omhandler mest (alt kød, æg og salat) så et eller andet sted går det vel osse ind og påvirker min oplevelse med at spise??? og jo jeg har modtaget prof. psyk. hjælp og får det stadig :) håber i kan hjælpe mig lidt med det her :) vh mig

Svar:

Kære du,

Det er godt du skriver ind, for jeg synes, det lyder som om dine tanker og din krop ikke taler sammen.

Jeg vil først og fremmest sige, at du lyder til at være en rigtig sej pige. Ikke mindst er du ved at kæmpe dig ud af en spiseforstyrrelse, du har også været i behandling for histiocytose. Det er godt gået. Og netop derfor tror jeg godt, du kan få styr på det med maden og sulten igen.

Du skriver selv, at det jo ikke rigtig kan passe, at du sådan ikke er sulten. At det måske er dig, der ikke kan læse, når din krop siger, at den er sulten. Det tror jeg, du har ret i. Jeg synes ikke, der er noget, der tyder på, at din krop skulle kunne klare sig uden morgenmad og mad generelt. Det er der ingen kroppe der kan. Samtidig sender alle kroppe - også din - tegn til dig, når den mangler mad. Det er så simpelt, at når cellerne i dine muskler, tarme og organer mangler næring, så sender de signal til hjernen, som så fortæller dig, at du skal spise. Den mekanisme er jeg helt sikker på kører i din krop. Det handler nok mere om, du lærer at høre efter, når hjernen siger, du skal spise. Jeg tænker, at du i mange år har haft fokus på spiseforstyrrelse og histiocytose. Derfor har disse signaler været i baggrunden. Nu skal du til at høre efter igen.

Når kroppen er sulten sender den forskellige signaler. Du vil blandt andet mærke, at du er urolig, sveder, dit hjerte slår hurtigere og du får humørsvingninger. Mange oplever også, at de bliver svimle og får kvalme. Så når du bliver fysisk dårlig af morgenmaden, så er det faktisk tegn på, at din krop skriger efter maden og ikke på, at du ikke skal spise den.

Jeg tror derfor mest af alt, at du skal lære at forstå din krops signaler. Der er desværre ikke nogle gyldne regler for hvordan du lærer det. Som grundregel skal du spise tre store måltider om dagen og derudover to mellemmåltider hver formiddag og eftermiddag. Det er det mest optimale. Hos dig handler det ikke så meget om, hvad maden indeholder, men mere om at du skal huske at spise. Jeg vil forslå dig at hænge en seddel på dit køleskab, hvor du skriver de tre plus to måltider ned. Enten kan du om aftenen gøre status over dagen og ellers kan du om morgenen planlægge hvad du skal spise den dag. Det vil være et spørgsmål om tid før du skal tænke mindre over de enkelte måltider.

Derudover vil jeg anbefale dig at snakke med din psykolog om det. Det vil han/hun også kunne give dig nogle råd til.

Håber du kunne bruge mit svar til noget. Ellers kan du også finde nogle kloge mennesker, som ved mere om det med tanker og de kampe livet kan byde på. De sidder ovre i 'Når det gør ondt inderst inde'.

Venlige hilsner fra Line