Koma?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus.
Jeg er en pige på 13 år, som har haft nogen underlige oplevelser. Jeg får tit og ofte sådan nogen black-outs, hvor jeg bare hverken kan se, høre eller bevæge mig, men aliigevel er i stand til at  tænke på, at jeg håber på, at det snart slutter. Det varer nok i ca. 15-25 sekunder. Jeg falder ikke om eller noget, men får derimod følelsen af, at jeg er svimmel. Og så er der også de andre lidt mere seriøse gange, hvor jeg bare standser op midt i det hele og ikke har NOGEN kontrol over mig selv. Jeg står bare der og kan ikke bevæge mig, tale eller høre. Men stadig kan jeg tænke, at jeg ønsker, at det slutter. Når disse seriøse anfald sker, hvilket er mere sjælendt, så kan jeg mærke, at jeg sådan ligesom prøver at holde balancen med mine arme. Disse anfald varer i ca. 1 minut, altså længere tid. Når de så slutter, tænker jeg noget i retningen af: Hvad fanden skete der lige? Jeg synes det er meget underligt... Jeg har sagt det til min mor, hun mener, at det er fordi, at jeg er undervægtig. Det ved jeg ikke om jeg er, men hvis det kan hjælpe JER til at give svar, så er jeg 166 cm høj og vejer 41 kilo.
Jeg håber sådan, at I svarer. :)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Vi svarer naturligvis glædeligt. Jeg kan godt forstå at de anfald du beskriver generer og bekymrer dig. Det lyder ikke særligt rart.
Lad mig starte med at sige at jeg ikke umiddelbart tror at det har noget som helst med din vægt at gøre.
Men hvad det så skyldes er et godt spørgsmål, som jeg desværre nok ikke kommer til at kunne besvare med sikkerhed i dag. Men jeg synes helt sikkert at det er noget som der skal undersøges lidt nærmere. Så jeg synes du skal tage op til din egen læge og snakke med vedkommende om det. På mig kunne det lyde som en sygdom der hedder epilepsi, som er en tilstand hvor dele af hjernen periodevist bliver nærmest bedøvet af nogle forkerte elektriske impulser. Det er langt fra sikkert at det er det, men jeg synes du skal spørge din læge om vedkommende tror det kan være det.
Jeg håber meget at du kan bruge mit svar :)
Med venlig hilsen
Morten