Knupper i skridtet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg barbedrede mig for første gang igår. Men jeg har fåetrøde knupper ved roden af min penis. og i resten af skridtet. det kløer en lille smule. er det farligt. eller går det selv væk? Er blevet helt afskrækket fra og barbare mig igen.

Svar:
Hej med dig
Det er godt du skriver ind, men jeg kan starte med at fortælle dig at der ikke er nogen grund til at du bekymrer dig! De knopper du har fået skyldes at du har barberet dig. Det er ikke spor farligt! Når man barberer hårene af, kan der nemt komme lidt irritation af hårsækkende (der hvor hårene sidder fast) på huden, og fordi man altid har bakterier på huden kan der også gå lidt infektion i. Derfor bliver huden rød og der kommer knopper, og måske kan du også mærke at huden er lidt varm og hævet. Det går højst sandsynlig over af sig selv igen, men hvis det bliver værre, så synes jeg du skal skrive herind igen eller ringe til din læge. For så kan det være nødvendigt at smøre huden med noget bakteriedræbende creme.
For at undgå at få knopperne igen, er det bedste naturligvis ikke at barbere sig. Men hvis du gerne vil fjerne noget af håret i skridtet, vil jeg foreslå at du evt. nøjes med at klippe noget af det kortere med en saks. Hvis du alligevel gerne vil barbere lidt af håret af, så vil jeg anbefale at du først vasker dig grundigt med sæbe så huden bliver så ren som muligt, og bagefter skylder med koldt vand så hårsækkene lukker sig og at der dermed er mindre risiko for at komme knopper. Men det kan godt være lidt svært at undgå. Det er også vigtig at den skrber du bruger er ren.
Held og lykke med det!
Hilsen Helene