Knuder i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa brevkasse,¨ Jeg har i lang tid bemærket at mine bryster har været ømme. Da jeg så tilfældigvis skal sæbe mig ind, mærker jeg det, som jeg vil beskrive som en knude. Mine bryster er ret store ( e-f), så jeg synes det er svært at mærke præcis hvad det er, og hvor stor den/det er. Jeg er meget blufærdig, så jeg vil kun opsøge læge, hvis det virkelig er nødvendigt, når det gælder sådanne ting. Hvad tænker i det kan være?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad det kan være. Det er aldrig nemt at vurdere sådan noget selv, og det er meget fint, at du er så opmærksom på din krop. Det er vigtigt at kende sine bryster godt, så man hurtigt kan opdage det, hvis noget har ændret sig.
Jeg kan forstå på dig, at begge dine bryster er ømme, men at det du nu har mærket, kun er i det ene bryst.
Pga den beskrivelse samt din alder, er mit bedste bud, at det er en helt godartet uregelmæssighed eller knudedannelse i bindevævet i brystet. Sådan noget opstår ofte hos unge piger pga hormoner. Somme tider vil det føles ømt, større og mere knudret, når mensturationen nærmer sig for så igen at aftage, når menstruationen er begyndt. Sådan kan det fortsætte i flere måneder, og somme tider forsvinder det pludseligt. Herefter kan det blive væk for altid eller dukke op igen i perioder.
Der findes også andre årsager til knuder i brystet hos unge piger, og i sjældne tilfælde kan der være tale om en ondartet knude. Derfor vil jeg anbefale dig at bestille tid til undersøgelse hos lægen. Han eller hun ved lige netop, hvad der skal spørges om, og hvad man skal føle efter i dit tilfælde.
Prøv at tænke på, at lægen undersøger sådan noget hver dag. Måske kan det hjælpe lidt på blufærdigheden.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Mette