knude i brystet.. som 15-årig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej søde cyberfolk! Jeg er lidt i tvivl omkring noget, fordi her idag har jeg opdaget en knude i mit ene bryst som ikke plejer at være der, men idag blev jeg lidt 'mast' ved et uheld til idræt, og det gjorde ret ondt.. så kan det være pga ulykken at jeg nærmest har fået en.. bule? eller skal jeg være bekymret, for det føles ret bizart.. og jeg tænker om det i princippet egentlig er muligt at få rigtige knuder.. som kan være farlige? Hvad skal jeg gøre? bare vente og være opmærksom, ignorere det eller hvad og hvad kan det være? Fordi det er som om jeg har en øm rund bule i mit bryst.. og det burde der da ikke være?!

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål. Knuder i brystet er noget af det, der bekymrer rigtig ofte. De fleste har hørt om brystkræft, og bliver meget naturligt bekymrett, når de mærker en knude i brystet.
Men det er meget sjældent, at man får brystkræft i din alder. Man kan sagtens få en bule i brystet, lige som man kan få ømme buler andre steder på kroppen, hvor man har slået sig.
Og sådan som du beskriver det - brystet er blevet mast, og bagefter har du kunnet mærke en øm knude, er helt ufarligt. Jeg regner med, at det går over igen efter 2-4 uger. Hvis ikke, må du selvfølgelig skrive herind igen, eller få din læge til at kigge på det.
Mange hilsner
Christine