Knude i brystet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år, og jeg har for nogle dage siden mærket en knude i mit venstre bryst, den er ikke særlig stor, og man kan bevæge den rundt og den sidder omkring brystvorten, men mit bryst gør ikke ondt?
Jeg blev meget bange da jeg mærkede den, men jeg tør ikke sige det til min mor. Er det Normalt eller?? det er ca. 3 uger siden jeg havde mens.. Jeg kan nemlig ikke finde nogen i mit andet bryst. Håber du kan hjælpe mig, og som jeg har læst i andre indlæg skulle det være normalt. - Men jeg ville lige høre. kh. L

Svar:
Kære L
Det er rigtig fint, at du så tidligt er begyndt at undersøge dit bryst. Det er vigtigt at man får en god rutine og husker at undersøge sine bryster regelmæssigt for knuder.
Jeg kan godt forstå, at du blev bekymret, da du fandt en knude i dit ene bryst. Som du skriver er det meget normalt, men det er vigtigt at få det undersøgt for at finde ud af hvilken slags knude det er.
Det er svært for mig, at sige præcis hvilken slags knude du har. Da du kun er 13 år gammel er det er dog ikke særligt sandsynligt, at der er tale om kræft i brystet. Det kan sagtens være kirtelvæv du mærker, eller en lille godartet knude (ikke kræft).
Jeg synes du skal tale med din mor om det. Selvom du synes det er svært, at skulle fortælle hende om knuden, så synes jeg det er bedre, end at du går alene og bekymrer dig. Du skal huske på at rigtig mange piger og kvinder har de samme tanker og oplevelser som dig. Det er meget muligt at din mor også har haft nogle oplevelser på det område. Det er meget normalt og vigtigt at tale om.
Jeg synes også, at du sammen med din mor skal bestille en tid hos lægen.
Lægen vil på få minutter mærke begge dine bryster igennem, og kan dermed bedre afgøre, hvad det er for en knude du har i brystet.
Mange unge kvinder kan godt blive meget generte ved tanken om at skulle undersøges.
Jeg synes det er vigtigt, at du bliver undersøgt, så du ikke behøver at bekymre dig unødigt.
Venlig hilsen
Iben