Knude i armhule
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har en lille øm knude i min højre armhule. den gør ikke voldsomt ondt, men den er øm. Huden er ikke rød, kun let hævet.
Jeg kan mærke at under huden er der nogle små hårde knuder, men det er ikke meget.
Jeg har læst flere steder at det godt kunne være noget med lymfer. Og det nok vil forsvinde.
Jeg har kun haft det i en dag eller noget.
kan i sige noget om det?

Svar:
Hej.
En lille øm knude kan være flere forskellige ting. Mest sandsynligt er det en hævet lymfeknude, betændelse i en hårsæk eller en lille fedtknude.
Som du selv nævner, så kan det være en lymfeknude som er hævet. Disse vil typisk være ømme og med en lokal hævelse. Hvis det er en lymfeknude så vil den oftest gå væk af sig selv. Du kan altså vente og se tiden an. Betændelse i en hårsæk vil typisk være rød og meget smertefuld. Sidden kan det udvikle sig, men så vil du se at knuden vokser og det vil gøre mere og mere ondt. I det tilfælde skal du gå ned til din egen læge og få det undersøgt.
En fedtknude er meget almindelig og helt ufarlig, og de forsvinder ikke af sig selv. Hvis knuden generer dig kan du få den fjernet hos lægen.
Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed præcis hvad din lille knude er, men hvis den ikke forsvinder af sig selv i løbet af 1-2 uger, eller hvis den vokser så synes jeg at du skal få den undersøgt hos din læge.
Håber du kan bruge mit svar til noget, og stil gerne tillægsspørgsmål hvis du er i tvivl.
VH Simon.