Knuber unden huden

brevkassespørgsmål

Knuber unden huden

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 8 måneder siden

Jeg har to små knuber under min hud på under låret hvad der det?

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Knuder i huden kan være mange ting, men jeg vil prøve at komme med et bud på, hvad det kan være.

Du skriver ikke, om der er andre symptomer, altså om knuderne for eksempel er røde, om de klør, gør ondt eller hvor længe de har været der. Hvis huden over knuderne ser helt almindelig ud, og knuderne ikke er ømme, så kan der være tale om indgroede hår. Det er et hår, der ikke kan finde vej ud gennem uden og i stedet hober sig op i hårsækken. Det er helt ufarligt, men der kan gå betændelse i hårsækken, og i så fald vil knuden blive rød og øm og minde om en bums. For det meste vil betændelse i et indgroet hår også forsvinde af sig selv, men i nogle tilfælde kan det blive til en lille byld, der så skal behandles af en læge.

Hvis knudernee klør, kan det være en form for eksem, men det tror jeg er mindre sandsynligt, når der kun er tale om to knuder.

Man kan også få fedtknuder under huden, men de vil typisk optræde enkeltvis og vil være lidt større feks omrking en cm i diameter.

Jeg vil anbefale dig, at se tiden an, da de fleste knuder vil forsvinde af sig selv. Hvis knuderne bliver røde, gør ondt, begynder at klø eller spreder sig, synes jeg, du ska gå til din læge.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål