Knopper på pungen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus, jeg har for 3 år siden opdaget en masse små hvide knopper på min testikelpung. Og det skal lige siges at jeg ikke har haft samleje på det tidspunkt. Jeg har ikke fortalt nogle om det endnu håbet i kan hjælpe mig. Skal jeg gå til lægen eller hvad skal jeg ??

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål!
Som du selv skriver, så har du ikke haft samleje, da knopperne kom. Derfor er det usandsynligt, at det er en kønssygdom.
Det kunne tilgengæld lyde som enten talgknopper eller hårsække.
Talgknopper har vi på næsten hele kroppen. De producerer talg, som beskytter huden mod udtørring og mod bakterier. I puberteten stiger antallet af talgknopper. Mange af dem forsvinder igen, når man bliver ældre.
På penisroden og på pungen er huden tynd, og der er ikke noget fedtlag under. Derfor ses hårsækkene mere tydeligt her. Det kan også sagtens være hårsække, du kan se på din pung.
Uanset om det er hårsække eller talgknopper, er det vigtigt, at du ikke kradser i dem eller forsøger at klemme dem ud. Så kan der nemlig komme betændelse i dem.
Hvis knopperne kløer, gør ondt eller lugter grimt, synes jeg, du skal tage til din læge.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål, må du meget gerne skrive igen.
Venlig hilsen
Marie Louise