Knopper..

brevkassespørgsmål

Knopper..

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej med jer. Jeg er en pige på 16 år, og jeg har nogle spørgsmål omkring min hud og krop. For et par år siden var jeg rigtig utilfred med min krop. Jeg tabte mig 7 kg og kan nu have kjole og gemacher på uden at føle mig grim og fed. Men på mine arme og ben (især lår og overarme) har jeg en masse knopper. Det vil sige at jeg aldrig har top, T-shirt eller shorts på. Jeg har prøvet meget forskelligt; ladet være med at barbere mig der, smurt med forskellige creme og gået med shorts (for at give mine ben luft). Men intet har hjulpet. Jeg har også et andet lille problem. Jeg kan ikke blive brun. Virkelig. Jeg var med mine forældre 3 uger på Sri Lanka, ergo shorts og T-shirt hver dag. Ingen farve. Det gør mig utrolig ked af det, for jeg fremstår som en lille bleg, halvfed dansker. Mit tredje, og nok størte problem er, at jeg har utrolig meget luft i maven. Det gør ikke noget når jeg går herhjemme, men efter sommerferien skal jeg på efterskole. Og det skræmmer mig at jeg ikke har privat liv til at.. lette luften, eller hvad man siger. Jeg spiser varieret, og synes ikke at jeg spiser meget usundt. Dyrker også motion mindst 5 gange om ugen. Jeg håber at I har nogle idéer til hvordan jeg kan få lækre, brune og bløde sommerstenger før sommeren og til at gøre mig "klar" til efterskolen (-; Venlig Hilsen

Svar:

Kære du.

Hvor er det godt du skriver ind, når du føler dig frustreret - jeg skal prøve at hjælpe så godt jeg kan - dog er det altid lidt svært at finde en mirakelkur til den slags :-)

Knopper kan opstå af mange årsager. Du kan være allergisk, det kan være bumser og urenheder, soleksem, en arvelig hudlidelse osv. Hver årsag har sin behandling og det er derfor svært at sige hvilken én du skal prøve. Her synes jeg du skal tage din læge med på råd. Få din læge til at kigge på knopperne (da jeg jo af gode grunde ikke kan) - han har rigtig god forstand på den slags og kan hjælpe dig nærmere på en løsning. Det er rigtigt at barbering kan give irritation af hårsækkene og derfor knopper, men jeg går ikke ud fra, at du barberer dig på overarmene - så det er nok ikke dét der er grunden?

Mht. at blive brun, så er der bare nogle der er født under en heldigere stjerne end andre. Nogle af os er frejnede, lyse i huden, rød- eller lyshårede og har meget svært ved at få farve, mens andre er gyldne i huden, mørkhårede og bliver mørkebrune efter bare en halv time i solen - det er så snyd :-) jeg går ud fra at du er den lyse type? det er vigtigt, at du beskytter dig når du er ude i solen. Lad være med at opholde dig i stærk sol i starten af sæsonen (faktisk skal man helst undgå sol ml. 12-15 generelt) og brug rigeligt med solcreme med høj faktor.. Man siger én håndfuld til én krop.

Jeg er selv ret lys og får det bedste resultat ved at tage det stille og roligt i begyndelsen af sommeren med en høj faktor (50, men 30 kan også gå) og sol i enten de tidlige eller sene timer af dagen. Så snart jeg mærker at det brænder, bevæger jeg mig ud, for ellers bliver jeg forbrændt og begynder at skalle og så er det forfra og det er samtidig meget usundt :-S lidt senere på sommeren bruger jeg faktor 30 og opholder mig lidt længere i solen, men aldrig når det brænder. Jeg bilder mig ind at jeg bliver brunere på den måde :-)

Jo lysere man er, jo mere følsom er man overfor solen og skal derfor passe ekstra godt på - det er vigtigt at forstå. Men det er også vigtigt at beskytte sig mod sol selvom man er mørkhåret - alle kan få hudkræft! Og husk så lige på, at det før i tiden var den fine og rige del af samfundet der var helt hvide i huden, så måske skal du til at tænke på dig selv som en rig og smuk (hvid) dansker i stedet :-D

Til dit sidste og mest irriterende problem. Luft i maven er forfærdeligt - der er så mange der lider af det, men ingen taler om det eller slipper det ud offentligt, hvilket kan resultere i slemme mavesmerter. Det lyder som om du holder maven i gang med motion og sund mad, men nogle får også luft i maven af sund mad. Det kan være for mange fibre, frugt, hvis de er allergiske overfor nogen former for mad osv. Det kan også være pga. forstoppelse. Du har ikke skrevet så mange detaljer om luften, så jeg har svært ved at sige, hvad der kan være årsagen til dit problem. Jeg tror det er endnu en ting du skal gå til lægen med. Det kan godt være du synes det er lidt pinligt, men som sagt, så er der mange flere der lider af det end du tror og derfor taler lægen om det med sine patienter nærmest dagligt. Og kan altså hjælpe dig rigtigt godt :-)

Det er skønt at gå på efterskole og sådan skal det også nok blive for dig - så på med solcremen og op til lægen og så tror vi på det bedste resultat, så du kan blive en glad og tilfreds sommersild.

Håber du kan bruge mit svar :-)

Kærlig hilsen Mette