Knobber i underlivet??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hey ! Jeg har haft et problem i de sidste 4 år ca. Jeg har sådan nogle lidt store røde knobber der hvor kønsbehårringen er i underlivet. Jeg ved ikke hvad det er og har prøvet at søge lidt på nettet for at se, om der var andre der havde samme problem, men fandt ingen.. Først tænkte jeg det var bumser, men de er ikke betændte som en bums, de er mere røde og sådan hævet fra den egentlige hudoverflade på huden, og så er de sådan lidt knude agtige. I begyndelsen gik de væk og nye opstod, men nu er de begyndt at holde op med at udvikle sig. De samme 4 røde knobber har været der det sidste halvandet år og ændre sig ikke på nogen måde. Jeg har ikke haft sex endnu, så nogle ting kan vel udelukkes her. Har snakket med nogle veninder om det, som siger jeg skal gå til lægen, men nu ville jeg lige høre her først.. Var faktisk én gang til lægen med dem, hvor jeg lige viste det til dem i forbindelse med, at jeg skulle starte på p-piller, men de havde aldrig rigtig set det før, og sagde at jeg bare skulle tage p-pillerne og se om det gik i sig selv igen. Senere hen blev jeg syg af pillerne og fik meget kraftige mavesmerter og måtte få vagtlægen ud midt om natten. Jeg vil rigtig gerne starter på p-piller igen, men er blevet meget skræmt over situationen, for smerten var så stor, at det ikke var til at holde ud 1 sekund. Jeg blev selfølgelig skæmt over at 2 læger aldrig havde set knobberne før, og tænkte straks om det er mig der er unormal og om det kun er mig, der døjer med det problem. Så mine spørgsmål til dig/jer er: Hvad er det jeg har? og hvordan kan jeg få dem væk? og er det normalt, at man kan få de bivirkninger af p-pillerne?

Svar:
Hejsa.
Lad os tage tingene lidt for sig:
knopperne ved underlivet - Først of fremmest: Det er altså ikke dig der er unormal bare fordi din læge ikke har set nogle knopper der ligner dine før. Rigtig mange udslæt og knopper er ret ukarakteristiske og forsvinder ofte af sif selv. Dem lægerne kan genkende, er som oftest dem, der enten er udtryk for en mere generel sygdom eller de meget hyppige, som man har en behandling imod. Derudover er der altså en hel masse knopper og udslæt som man ikke rigtigt kender eller har set før og derfor i første omgang prøver at se an, fordi de som oftest forsvinder af sig selv.
Når det nu ikke er tilfældet - altså at de ikke forsvinder af sif selv - så kunne da du prøve at gå ned til din læge igen og bede om at blive henvist til en hudlæge. De er jo specialister i den slags. Både i genkendelse af knopper og udslæt men også i behandling heraf.
Det er i hvertfald svært for mig på baggrund af din beskrivelse, at komme med et godt gæt på hvad det kan være. Specielt når de mest almindelige ting allerede er udelukkede da din egen læge jo ikke har genkendt knopperne.
I forhold til p-pillerne: Selvom det lyder som om at alle p-piller mere eller mindre er ens, så er det altså ikke tilfældet. Det er en hormonel måde at forbygge graviditet på og der er mange forskellige strenge at spille på. Derfor er der også forskellige bivirkninger ved de forskellige typer p-piller. Nogen er slemme til at give mave smerter ( selvom det godt nok lyder mere end almindelig voldsomme mavesmerter du har været udsat for) og andre er det ikke.
Når du nu alligevel tager ned til din læge kan du jo fortælle om din oplevelse og bede om vejledning i forhold til p-piller og deres bivirkninger. Der er flere af de forskellige typer som ikke har mavesmerter nævnt som bivirkning overhovedet, så jeg synes ikke det skulle være noget i vejen for, at I kan finde en p-pille der også passer til dig, når du nu ønsker at bruge dem.
Men husk nu at p-pillerne ikke beskytter mod seksuelt overførte sygdomme, så man skal også huske at bruge kondom.
Jeg håber det var svar nok på dit spørgsmål, eller må du skrive igen.
Mange hilsner, Susanne