Knæsmerter?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus. jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver, men jeg håber at i kan "hjælpe mig lidt eller i hvert fald give mig nogle råd". Jeg fik sidste år knæsmerter i mit knæ, det kom lige pludselig da jeg gik hjem fra skole også blev det ved med at gøre ondt, lidt ligesom krampe smerter og tilsidst havde jeg rigtig svært ved at strække mit ben igen, det føltes som om mit knæ krampede med det samme jeg begyndte at strække det, så jeg fik nogle krykker i to uger også gik det pludselig væk efter 3 uger, lægen på aarbenraa sygehus sagde at det var et springerknæ jeg havde, så tænkte jeg ikke mere over det og jeg gjorde de ting som jeg plejede, ca. 2 - 3 måneder senere kom det ligepludselig igen en dag, samme måde ved at jeg var gået til skole havde ikke lavet noget der kunne have overbelastet det, jeg fik så en kikkertoperation i april og der sagde de at jeg havde nogle pæne ledbånd & mine menisker ikke fejlede noget, men at jeg havde en irritation i knæet og at de havde fjernet en slimsæk, der gik nogle dage og jeg smed krykkerne og begyndte at gå med strækt ben igen, det gjorde selvfølgelig ondt i starten specielt når jeg skulle løbe og sådan, men da jeg løb 1 km for nogle uger siden kunne jeg intet mærke, og jeg steppede også i 2 timer for 2 uger siden der var der heller ingen ting at komme efter, men ligepludselig igår da jeg sad i bussen og jeg skulle rejse mig op og gå ud havde jeg utroligt ondt i mit knæ og det er begyndt at gøre ondt igen, hvor det har det med at dunke og have krampesmerter og være øm ude i siden af knæet? hvad kan det være der gør det? hvad skal jeg gøre? jeg går ikke til noget sport. lægen der operede mig dengang sagde at de håbede at det ville blive bedre, hvis ikke kunne lægen ligge nogle blorkader eller også kunne man bore et hul i min knæskald, hvad det skulle gøre godt for ved jeg ikke, men nu er jeg jo heller ikke læge? har i nogle idé til hvad jeg kan gøre? jeg er nemlig bange for at jeg skal gå det hele igennem igen for 3. gang. :(

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan da godt forstå du er frustreret. Du har været en del igennem med det knæ...
Det er jo svært at udtale sig helt kvalificeret om et knæ, uden at have undersøgt det og haft det mellem sine hænder.
Løsningen på den slags knæsmerter er dog tit ikke at gentage et kirurgisk indgreb, da risikoen for at der kommer vedvarende gener i knæet bliver støre for hver operation man foretager.
Blokader kan være udmærkede som smertestillende, men man kan få det man kalder "sprøde sener" af det, dvs. at senerne kan miste noget af deres elasticitet og i sidste ende derfor have en risiko for at sprænges. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, men bare for at du ved hvad man går ind til. Mange lever selvfølgelig også fint med deres smerteblokader uden at der sker noget ved det.
Jeg synes dog, det kunne lyde som om, du måske kunne have gavn af en lidt anden vinkel, nemlig fysioterapi. Fysioterapeuter er uddannede indenfor bevægeapperatet (muskler og knogler) og er gode til f. eks at konstruere øvelses- eller træningsprogrammer så man styrker knæet før eller samtidig med man rigtigt begynder at belaste det. Det kunne være du var kommet lidt for hurtigt igang eller i hvertfald ikke helt på den rigtige måde.
Man skal jo normalt selv betale for det at gå til fysioterapeut, men hvis du går til din egen læge, og han også vurderer at det kunne være en hjælp for dig, så kan du få en henvisning fra ham/ hende og så skal man kun selv betale en brøkdel af beløbet.
Håber dette kunne hjælpe dig.
Mange hilsener, Susanne