Knæk i knæ + lidt smerter
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
Hej cyberhus. Inden for de seneste 3 måneder er mit ene knæ begyndt at knække og gøre en smule ondt. Jeg tror lidt det er kommet af at jeg er begyndt at træne min ryg hvor man bøjer ned i knæene. Men på mit arbejde ( jeg arbejder i et køkken ) bukker jeg mig meget ned og løfter nogen tunge ting og sidder på hug. Mit knæ har aldrig været sådan før. Det er først begyndt inden for de seneste måneder. Er det en smule overbelastet eller hvad kan der være sket? Er det noget man kan gøre noget ved? Det skal lige siges at det for lang tid siden sagde et kæmpe knæk da jeg skulle sætte mig ned. Og jeg aner ikke hvad der lige skete.

Svar:
Hej med dig.
Umiddelbart kan knæ godt sige knæk, uden det betyder noget. Så længe det ikke gør ondt.
Du skriver dog, at det gør ondt og du beskriver situationerne, hvor det sker er, når du sidder på hug og/eller bøjer i knæene. Det lyder meget som overbelastning, som typisk ses, når man bøjer i knæene og som forværres, når man bøjer sine knæ/squatter med ekstra vægt på.
Det lyder også som om, at du er begyndt at lave nogen bevægelser/bøje i knæene hyppigere end vanligt, hvorfor knæene kan blive overbelastet.
Det handler om, at man skal bøje i knæene / squatte på den rigtige måde. At man altid har ret ryg og at knæene ikke kommer ud over tåspidserne og følger føddernes retning. På den måde beskytter man sine knæ og sin ryg.  Du kan google, hvordan man squatter rigtigt, så man undgår skader. Der er mange billeder af rigtig løfteteknik/squatteknik. Noget af det første man kan gøre er, at undgå at have ekstra vægt på - udover sin egen vægt. Man kan også have et støttebind på, som stabiliserer knæet. Du kan købe knæstøttebind i fx. matas eller sportsbutikker.
Det er dog vigtigt, at man får styr på sin løfteteknik. Hvis det bliver ved med at gøre ondt eller dine knæ pludselig låser ( hvilket betyder, at du pludselig slet ikke kan strække eller bøje knæet ), så skal du gå til lægen og blive undersøgt.
Håber det bliver bedre!
Venlig hilsen
Lærke