klumpet udflåd..

brevkassespørgsmål

klumpet udflåd..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej.. Jeg har i længere tid tænkt over om det var normalt.. Min udflåd er ret grynet/tyk og så er den ret klumpe.. Det sætter sig ligesom sammen og laver ulækre klumper.. Og klistrer sig fast.. I nogle perioder er det ret slemt, og tykkere, og andre gange er det næsten så tyndt som den væske der kommer når man bliver tændt.. Det er vidst en ret normal farve.. Og har højst sandsynligt ikke en kønssygdom.. For har ikke været sammen med nogen.. Drikker jeg for lidt.. Spiser jeg forkert.. Er de. Noget galt..

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Udflåd fra skeden er meget forskelligt fra person til person og i forskellige perioder hos den enkelte. Udflåd ændrer konsistens gennem menstruationscyklus, så i nogle perioder er det tyndt og i andre perioder er det mere sejt. Det er helt normalt.

Jeg kan godt tænke på, om du mon har en svampeinfektion i skeden. Når man har det bliver ens udflåd nemlig tykt og grynet og er typisk helt hvidt. Selvom en svampeinfektion i skeden ikke er en kønssygdom er det nu alligevel mest hos kvinder, der har været sammen med nogen på et tidspunkt, der får svamp. Men man kan også godt få det alligevel, fx hvis man har fået en antibiotikakur for noget andet. Så kan der nemlig komme flere svampesporer i skeden.

Når man har en svampeinfektion i skeden klør det typisk også, og slimhinden er også rød. Hvis du både har det grynede, hvide udflåd, kløe og rødme, synes jeg, du skal kontakte din læge eller snakke med en voksen. Din læge vil måske undersøge dig, og kan give dig en behandling. Man kan også godt købe noget i håndkøb på apoteket, der hedder Canesten. Jeg synes, du skal tale med en voksen, fx din mor, så kan hun måske snakke med dig om, hvad det er, du oplever, og hun vil også kunne hjælpe dig med at købe medicinen på apoteket eller bestille en tid til lægen.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Christine