Klumper i blodet?

brevkassespørgsmål

Klumper i blodet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

Tak fordi i laver en god brevkasse ;) Jeg har et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på i de andre breve. Når jeg har menstruation er der sådan nogle store klumper i blodet, er det normalt? Hvad kan det være? Jeg har kun haft menstruation 3 gange og det har været der hver gang. Der har været en måned imellem menstruationerne og der kom slim/udflåd imellem og i knap ½ år inden den første mens. havde jeg det der udflåd. Jeg skal måske lige nævne at jeg har anoreksi og har haft det siden jeg var 11 år. Jeg ved ikke om det har noget med det at gøre? Hilsen Pauline

Svar:

Kære Pauline.

Jeg kan godt forstå du skriver, for man kan godt blive lidt forskrækket når der lige pludselig er klumper i blodet, som man ikke har set før. Jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt, og jeg tror ikke det har noget med din anoreksi at gøre.

Udflåd er helt normalt, og det er også normalt det kommer et halvt års tid inden den første menstruation. Det kommer fordi skeden begynder at producere lidt mere sekret, når hormonerne der styrrer menstruationen begynder at suse rundt i kroppen. Det vil blive ved med at komme indtil du går i overgangsalderen. Dit udflåd kan ændre sig hvis du får en ubalance i skedens bakterier. Det kan blive helt hvidt, gulligt og lugte lidt grimt, men så længe det er klart og ikke lugter er det helt normalt.

De klumper du får i dit blod når du har menstruation, er højst sandsynligt en blanding af blod der er på vej til at størkne fordi det er lidt lang tid om at komme ud, og små stykker slimhinde fra livmoderen som din krop afstøder når du har menstruation. Klumperne kan nogle gange være meget mørkerøde eller næsten helt sorte og virke slimede. Både det klumpede blod, og slimhindestykkerne er helt normalt.

Hvis det jeg har beskrevet ovenfor ikke helt er det du oplever, synes jeg du skal skrive herind igen, eller spørge din læge, han eller hun kan helt sikkert svare dig, og de er vandt til at svare på spørgsmål om den slags.

De bedste hilsner fra Lea