klør i skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
jeg har igår opdaget at jeg havde en form for knop på den inderste skamlæbe. den klør, den er rød, og er ca 5 mm. i diameter. Jeg er så bange for at det er herpes? hvad kunne det være? mvh A

Svar:
Kære A,
Den lille knop på din inderste skamlæbe kunne godt være herpes. Herpes kommer frem som små blærer. De klør og på et tidspunkt springer de og går så langsomt i sig selv igen. Ofte har man også haft noget influenza eller feber og der er flere blærer på skamlæberne. Selv om herpes forsvinder af sig selv skal du stadig gå til læge. Her kan du få noget medicin eller creme som kan få infektionen til at gå væk hurtigt.
Hvis knoppen mere ligner en vorte kunne det også være noget man kalder kondylomer. Det skyldes en meget almindelig virus og de skal behandles af din læge.
Til sidst kunne det også være syfilis. Det vil give sådan et enkelt lille sår på kønsdelene og hvis du trykker på såret vil det være lidt hårdt at mærke på. Syfilis kan også nemt behandles af din læge.
Så kære A, uanset hvad du selv finder synes jeg du skal tage til lægen. Hver dag ser lægen mange unge mennesker som skal tjekkes for forskellige infektioner i kønsdelene og din læge vil nemt kunne hjælpe dig. De fleste infektioner mellem benene kan let behandles og er fuldstændig ufarlige hvis de bliver behandlet så hurtigt som muligt.
Venlige hilsner fra Line