Kløen på pungen. Røde cirkler som klør og er følsomme.

brevkassespørgsmål

Kløen på pungen. Røde cirkler som klør og er følsomme.

brevkassespørgsmål af
Kristian
15 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej cyberhus!

Jeg er en dreng på 15 år som har oplevet nogle røde slags pletter på min pung som klør rigtig meget. Nogengange forsvinder de og så kommer de igen. Synes på en måde det forekommer når jeg har kløet meget dernede osv.

Vil bare vide hvad det kunne være?

For det danner sig en hudflage ovenpå som nemt falder af.

Vil ikke ønske det er svamp da.

Tak på forhånd :)

Svar:

Hej!

Jeg kan berolige dig med at det ikke lyder som noget farligt, men det er svært at sige hvad det er for et slags udslæt uden at have set det.

Det kunne være svamp som du selv nævner, men også noget overfølsomhed som er mere eksemlignende eller blot tør og irriteret hud. Jeg vil anbefale dig at købe en fed creme som er allergimærket med en fedtprocent på gerne 70% eller derover, og smøre med den en gang om dagen i en uge. Forsvinder dine gener på det så tag den i brug når du kan mærke at huden er ved at blive irriteret igen. Hvis det ikke hjælper så synes jeg du skal få din læge til at kigge på det og vurdere om der skal anden behandling til. Skulle det i sådant tilfælde være svamp så får du en creme at smøre med i en kort periode, ligner det mere et eksem kan det være at det skal smøres med en svag steroidcreme. Men jeg synes fedtcreme i første omgang er et forsøg værd, og endnu en gang så skal du ikke bekymre dig for at det er noget farligt. Du kan finde sådan en creme på apoteket, spørg efter en allergivenlig med høj fedtprocent.

Mvh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål