Kløe

brevkassespørgsmål

Kløe

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 2 uger siden

Jeg har virkelig meget kløe i underlivet. Det er ikke indvendigt, mere udvendigt. Har læst at ens udflåd normalt ikke skal lugte, men det synes jeg virkelig at mit gør. Jeg har haft sex 11 gange. Kan det være svamp? Klamydia? Eller bare noget ligegyldigt.. Ville lige spørge om jeres mening, før jeg henviste mig til en læge. Håber på svar hurtigst muligt.

Mvh. Nervøs pige.

Svar:

Kære nervøse pige.

Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig ubehageligt at have kløe i underlivet, så jeg synes det er godt, at du reagerer på det.

Det er helt rigtigt, at svamp kan give voldsom kløe og vatagtig, grynet udflåd som kan lugte. Svampeinfektion i skeden er meget almindeligt, og kan komme af mange årsager. Det kan være seksuelt overført, på grund af hormonforandringer eller fordi man er i behandling med antibiotika. Har man svampeinfektion, så er det en god ide at bruge kondom ved samleje, at tørre sig forfra og bagud ved toiletbesøg, bruge bomuldstrusser fremfor syntetiske, og bruge meget mild eller slet ingen sæbe ved intimvask.

Man kan også få kløe i skeden hvis man vasker sig meget, særligt hvis man bruger sæben der ikke er beregnet til intim brug. Det er bedst slet ikke at bruge sæbe, men nøjes med vand. Hvis man ønsker en sæbe, så skal det være en der er beregnet til formålet.

Jeg synes, at du skal kontakte din praktiserende læge. Det kan være, at de gerne vil se dig i klinikken. Hvis der er tale om en svampeinfektion, så forsvinder det hos over 80% efter en enkelt behandling. Behandlingen kan enten være en pille man sluger eller en pille man putter op i skeden.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og jeg håber, at du får bugt med din irriterende kløe.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål