kan jeg måske 'komme' ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej, jeg er blevet rådet til at skrive mit spørgsmål her :) da dem i 'sex,lyst og erotik' ikke helt var så sikker på mit spørgsmålet, men jeg stiller det med glæde igen - ingen problem :) alså jeg har i lang tid gerne ville skifte køn, blive en dreng istedet. så hvis jeg får en køns-operation og bliver en dreng, vil jeg så efter nogle måneder/år kunne ''komme'' alså producer sæd? :) alså man skal jo tage noget medicin som 'giver' det mandelige hormon, så derfra kom min tanke om, om man kan ''komme'' til sidst eller kan man ikke det? jeg håber at i kan hjælpe mig :)

Svar:
Kære du.
Tak for dit spørgsmål.
Når man får foretaget en kønsskifteoperation fra kvinde til mand, vil man først fjerne livmoder og æggestokke samt eventuelt skeden og derefter forsøge at lave en penis ved en plastikirurgisk operation.
Det er en svær operation og det er sjældent at funktionen bliver optimal.
Hormonbehandlingen modtager man for bl.a. at få en dybere stemme og et mere mandligt udseende med skæg og bredere skuldre.
Det er blandt andet i pungen og i nogle kirtler, man danner sæden og disse organer, vil man ikke kunne lave - derfor er det korte svar et nej. Til gengæld skal du ikke fortvivle - det kan stadigvæk være rigtig rart at have sex alligevel.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Rigtig glædelig jul :-)
Mange venlige hilsner
Mette M.