Kan jeg gøre noget?

brevkassespørgsmål

Kan jeg gøre noget?

brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Jeg er den sidste i min klasse der ikke har fået menstruation endnu. Jeg hader at være den eneste. Kan jeg gøre noget for at den kommer?

Svar:

Kære Sofie.

Det er helt normalt ikke at have fået sin første menstruation, også selvom du er blevet teenager. Menstruation kan starte alt imellem 9-18 års alderen, og stadig være normal. Der er ikke noget man selv kan gøre for at få sin menstruation hurtigere. Ligeledes er det forskelligt, hvornår piger begynder at udvikle det vi kalder "sekundære kønskarakteristika" så som fx bryster, hård under armene og pubesbehåring (hår i skridtet).

Således er det mest sandsynligt ren tilfældigt, at du ikke har fået din menstruation endnu.

Hvis din menstruation ikke er kommet når du fylder 16 år er det en god ide at gå til din egen læge. Ligeledes anbefaler vi, at piger på 13 år eller der over, der endnu ikke er begyndt at få bryster, hår under armene eller pubesbehåring, at gå til egen læge.

Mvh Nichlas

Nichlass billede
Nichlas har svaret på dette spørgsmål