Kan ikke mere

brevkassespørgsmål

Kan ikke mere

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Jeg er en pige på 14 år. Jeg har skrevet ind til brevkassen "klar, parat, teenagesliv", eller hvad den nu hedder, og blev henvist til jer. Jeg er utrolig ked af mine indre kønslæber. De hænger langt ude for de ydre. De er ikke kun klamme at se på, men de irritere mig meget fysisk. De stikker tit uden for mine trusser, og jeg kan ikke gå rundt uden trusser på, for så rammer de mine ben når jeg går, hvilket er meget ubehageligt. De er i vejen når jeg skal tørre mig, og når jeg har haft sex. Det lyder måske sygt i hovedet, men jeg har flere gange været ved at klippe dem af. Jeg kan simpelthen ikke mere. Jeg har været ved lægen med dem. Hun syntes også, at de var store, og ringede rundt for at høre, om det var muligt at få en operation i min alder, men det var vidst ikke lige til. Jeg har haft sex, og dem jeg har haft det med, har pænt undgået at give mig oralsex, og vi har heller ikke haft sex mere end en gang - Og jeg kan sagtens forstå dem. Ingen af mine veninder (omkring 20) har i nærheden af, at have lige så lange som mig, og jeg har aldrig set nogen på størrelse med mine. Selv min mors er mindre. Er der overhovedet intet en læge kan gøre? Jeg er virkelig bange for at det ender med at jeg klipper dem af. Der må da være et eller andet at gøre?? Tak på forhånd

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Det lader til, at dine indre skamlæber generer dig rigtig meget, både fysisk og psykisk.

Der er flere og flere piger og kvinder, der er utilfredse med, hvordan de ser ud for neden. Mange synes, at deres skamlæber er for store og er kede af, at de stikker uden for de ydre skamlæber. Skamlæber ændrer sig meget, når man kommer i puberteten, fordi kroppen ændrer sig fra at være en pige til en voksen kvinde. For mange betyder det rigtig meget for selvværdet at tro, at skamlæberne er unormale. Der findes en hjemmeside, www.kvindekenddinkrop.dk, hvor de har fået mange kvinder til at tage billeder af deres kusse. Man kan finde billederne ved at søge på ”kussomaten”. På denne hjemmeside kan man se, at kvinder ser meget forskellige ud for neden.

Jeg kan høre, at du har nogle fysiske problemer. Du fortæller, at dine skamlæber generer når du har trusser på, når du går uden trusser, når du har samleje og når du skal tørre dig. Man kan godt blive henvist til en operation, hvor gør de indre skamlæber mindre, men der er nogle krav, der skal være opfyldt. For det første må man ikke lave operationen på piger yngre end 18 år. For det andet må man ikke operere, hvis skamlæberne ikke giver fysiske gener.

Som jeg ser det opfylder du kravet til de fysiske gener, men du er for ung til at blive opereret. Den regel findes bl.a. fordi at kroppen først skal være færdigudviklet før man vil operere.

Jeg kan også høre, at du har det rigtig svært psykisk med det. Jeg synes, det er vigtigt, at du får talt med nogen om de tanker, du har. Det kan måske være dine forældre eller en anden voksen, du er tryg ved? Du er også meget velkommen til at skrive ind til vores brevkasse ”når det gør ondt inderst inde” eller til chatten. Begge steder sidder der voksne, der gerne vil lytte til det, du går og tænker på.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Christine