Kan ikke få vejret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har nogle gange problemer med at trække vejret. Lidt som om der sidder en klump i halsen.. jeg ved aldrig hvad jeg skal gøre.. og går i panik for om jeg kan dø af det eller mit hjerte stopper pga det banker så hurtigt.! Hvad skal man gøre i sådan en situation hvis man fx er alene? kan i hjælpe

Svar:
Hej du,
Det lyder da bestemt ikke særlig rart - kan godt forstå, at det er ubehageligt.
Jeg vil starte med at sige - hvis det er noget, som du har oplevet flere gange, så synes jeg, at du skal tage en snak med din læge omkring det.
Vores åndedræt og puls (hvor hurtigt hjertet slår) er påvirket af rigtig mange ting. Når vi bl.a. dyrker motion øges pulsen, og hvor hurtigt vi trækker vejret. Hvis man bliver angst, nervøs eller endda meget glad, så kan hjertet også begynde at slå rigtig hurtigt, det er helt ufarligt og går over. Hvis man har mange tanker eller bekymringer kan det vise sig fysisk ved at ens hjerte slår hurtigere end det plejer. Et hjerte stopper ikke fordi det løber hurtigt.
Hvis/når det opstår så prøv at koncentrere dig om at trække vejret helt ned i maven, stille og roligt. Det er meget svært for mig at vurdere over email, hvad der giver dig disse symptomer. Uanset om det er noget fysisk eller om det er fordi, at du har noget andet som fylder i dit liv, så synes jeg bestemt at du skal tage en snak med din læge omkring det, han/hun kan helt sikkert hjælpe dig.
Håber du kan bruge svaret.
Kærligt,
Lise