Kan ik mærke min testikel

brevkassespørgsmål

Kan ik mærke min testikel

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

hej er en dreng på næste 15 og jeg kan ik mærke min testikel i pungen ! men alligevel kan jeg mærke den op med hoften hvor man kan flytte rundt på den ,men bare ik ned i pungen

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at din ene testikel ikke er i din pung, men i stedet ved den ene lyske/hofte.

Generelt er det sådan at testiklerne faktisk dannes oppe i maven når man er spæd for derefter, som regel i løbet af det første leveår, at vandre via lyskekanalen ned i pungen. Bagefter lukker lyskekanalen og testiklen bliver i pungen. Der er dog også nogen hvor lyskekanalen forbliver åben og testikler derved kan bevæge sig op og ned fra pungen til lysken.

Hos nogle når testiklen aldrig af sig selv ned i pungen, det kunne lyde som det der var tilfældet hos dig. Her kan man nogengange vælge at give lidt af en bestemt type hormoner der hjælper testiklen ned- andre gange er det en lille operation der skal til for at løse problemet.

Så jeg synes du skal tage til din praktiserende læge, som kan vurdere det. Nogen gange har man også held med ved håndkraft at manipulere testiklen ned i pungen. Hvis det ikke lykkedes vil vedkommende nok sende dig videre til vurdering hos en hospitalslæge.

Håber ikke at jeg har bekymret dig alt for meget, det er som sagt en meget lille operation, hvis de andre ting ikke lykkedes. Du er naturligvis også velkommen til at skrive til mig igen.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål