Kan det være mit hjerte igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej CB :o) Jeg er meget bekymret for hvad der er galt med mig. Jeg er tidligere hjertepatient (født med hjertefejl og senere haft yderligere hjerteproblemer på grund af anoreksi). Det har været meget alvorligt og jeg har fået at vide jeg skal passe på mit hjerte og det ikke kan tåle mere belastning som feks yoyo-vægt og så videre. Jeg ligger nu på en helt normal og sund vægt, spiser nogenlunde normalt med undtagelse af enkelte opkastningsepisoder, der efterhånden er sjældne. Men på det sidste er jeg begyndt at få brystsmerter igen, virkelig voldsomt. Jeg får trykken får brystet, svært ved at trække vejret og nogle gange gør det så ondt at jeg kaster op - eller også besvimer jeg. Jeg er begyndt at være meget svimmel igen også. Det er ikke i forbindelse med sport eller stress eller noget lignende, men kan komme når jeg ellers har det rigtig godt og sidder og ser fjernsyn feks. Jeg har prøver at ringe til min læge, men han vil ikke undersøge mit hjerte ''fordi jeg er så ung at det er usansynligt det er hjertet'' - men det er kun et par år siden jeg sidst var indlagt med hjertet. (jeg har lige fået ny læge, der ikke kender mig men står det ikke i min jornal?) Jeg har fået nogle piller jeg skal tage for noget spiserørs et eller andet, som slet ikke virker, men jeg tør simpelthen ikke ringe til lægen igen for han tager mig slet ikke alvorligt føler jeg. hvad tror i det er og skal jeg bare prøve at ignorere det og så går det måske over igen? Bia

Svar:
Hej Bia!
Puha, det lyder som om, du har været meget igennem. Din læge har ret i, at når man er ung, er hjerteproblemer ikke det første, man tænker på, men det lyder bestemt som om, han ikke kender til din historie! Jeg synes, du skal ringe til ham igen nu med det samme, og fortælle ham, at du har en hjertefejl, og tidligere har været indlagt med hjertet, og at du nu har de symptomer, du beskriver.
Hvis du har fået en ny læge, er det ikke sikkert, han har fået din gamle journal endnu, og derfor kender han ikke til din forhistorie.
Jeg er sikker på, at han vil tage dig alvorligt, når du ringer igen og forklarer ham situationen.
De bedste hilsner
Christine