Kønssygdom?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus.
Jeg er meget glad for alt den hjælp jeg allerede har fået fra jer, omkring mange forskellige spørgsmål og tanker.
Mit spørgsmål; for 4 måneder siden ca havde jeg sex med min kæreste, uden kondom. Og nu har jeg sådan nogle underlige knopper på indersiden af mine yderste kønslæber. Men jeg mener også bare at jeg havde dem før, at jeg overhovedet havde været i kontakt med kønsorganerne, kan det være kønsvorter, eller anden sygdom?
og så får jeg sådan nogle bylder, de begyndte også allerede før det seksuelle, får dem gerne efter barbering, sådan lidt indgroet hår, men skal jeg også være opmærksom med dem?
Er det muligt at blive tjekket for kønssygdom uden at man mor ved det? Altså jeg ved godt at hun ikke skal vide at jeg tager der op, men hvis der er en sygdom, vil hun så få besked, da jeg er under 18 og derfor skal i behandling for det? Og skal det være min værge, eller bare en anden i familien over 18?
Håber i kan svare, og at spørgsmålene ikke er for rodet, så i kan forstå dem rigtigt. Hilsen en meget forvirret, og usikker pige.

Svar:
Hej 16-årige pige,
Jeg er glad for at høre, at brevkassen tidligere har kunnet hjælpe dig. Det er flot, at du tør være åben og skrive om dine problemer. Jeg er sikker på, at der er mange andre herinde der også har gavn af dine spørgsmål.
Du skriver, at du har knopper på de ydre skamlæber, men at du er i tvivl, om de er opstået efter ubeskyttet sex eller tidligere.Det kunne lyde som kønsvorter, da de ofte er placeret på de ydre skamlæber. Kønsvorter smitter ved seksuel kontakt, og kondom er desværre ikke altid en effektiv forebyggelse, da kønsvorterne kan sidde uden for det område som kondomet dækker.Hvis der er tale om kønsvorter, gælder det om at få dem behandlet inden de vokser sig større eller spreder sig. Oftest behandler man med en receptpligtig creme, der smøres direkte på kønsvorterne, men man kan også fryse dem væk. Jeg vil anbefale, at du kontakter din egen læge og får undersøgt knopperne, så du kan finde ud af, om det drejer sig om kønsvorter og få den korrekte behandling.
Det er ikke ualmindeligt at få indgroede hår eller røde bumselignende knopper, når man barberer sig i intimområdet. Det gælder om at nedsætte hudirritationen, og det kan gavne at holde længere pauser mellem barberingerne. Desuden skal man sørge for at holde området rent, og det kan hjælpe at bruge intimsæbe eller at skifte barberblad oftere.
Hvis du er over 15 år, kan du ifølge sundhedsloven selv give samtykke til behandling hos din læge. Det er dog din lægens individuelle vurdering, om den der har forældremyndigheden skal have information om din behandling. Jeg kan derfor ikke give dig et klart svar, da det er op til din praktiserende læge at beslutte dette ud fra den enkelte situation. Jeg vil derfor råde dig til at spørge din læge hvad han/hun vil gøre i din specifikke situation.
Jeg synes det lyder som en fornuftigt ide at blive undersøgt for kønssygdomme, hvis du er seksuelt aktiv. Jeg vil råde dig til at tale åbent om det med dine forælde. Jeg tror de vil sætte pris på din åbenhed, og vil synes det er en god ide, at du bliver testet.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Mvh. Emilie