kønssygdom???
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Jeg har været sammen med en fyr uden kondom. Jeg ved godt det var rigtig rigtig dumt. Og jeg er så ked af det. For bagefter at jeg havde været sammen med ham fyren fandt jeg ud af at han i sommers havde været i Sunny Beach sammen med hans venner. Og jeg tror altså han har været sammen med mange piger dernede og måske han heller ikke har brugt kondom der. Og nu er jeg bange for om han har smittet mig med en kønssygdom. Jeg kan ikke mærke noget men jeg er så bange for om der er noget. Det er faktiskt fire måneder siden jeg var sammen med ham og jeg har spekuleret på det lige siden. Men jeg har ikke turdet at spørge nogen om noget. Hvordan bliver jeg tjekket igennem? Jeg ved godt at min læge kan tjekke for klamydia og sådan. Men hvad nu hvis han har aids og hiv og sådan noget alvorligt noget og jeg så er smittet med det? Jeg er bange og er også led ved at komme til min læge med sådan noget. Hvad tænker han så ikke om mig. Kan man gå et eller andet sted hen og blive tjekket, uden at de behøver at kende mig? Håber meget i vil svare... HIlsen hende der har været rigtig dum.

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål, som jeg meget gerne besvarer. Jeg kan forstå at du har været sammen med en fyr uden at beskytte dig. Jeg synes det er godt at du fortryder det og at du tænker over hvad ubeskyttet sex kan medføre. Når det så er sagt, så er risikoen for at du er smittet med noget meget alvorligt såsom HIV meget, meget lille, men du skal selvfølgelig tjekkes, specielt for sådan noget som chlamydia som man godt kan have uden at mærke noget til det.
Mit foreslag vil være at du bestiller en tid hos din læge. En problemstilling som din er (desværre) meget almindelig og din læge vil ikke se skævt til dig. Tvært imod tror jeg at din læge vil synes det er ansvarligt af dig at få det tjekket. Hvis det er den gynækologiske undersøgelse du gerne vil undgå, så kan man få undersøgt det meste med en blodprøve og en urinprøve.
Hvis du stadig synes det er meget ubehageligt at gå til din egen læge, så findes der klinikker for kønssygdomme forskellige steder i landet. For eksempel den her klinik i Aarhus.
Håber mit svar har beroliget dig lidt og givet dig mod på at få det tjekket så du kan komme videre :)
Med venlig hilsen
Morten