Kønsdele

brevkassespørgsmål

Kønsdele

brevkassespørgsmål af
...
15 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

hej, jeg er en pige med en kæreste, og han giver mig finger hver gang vi er sammen, og jeg giver ham handjob. Men det er begyndt at høre utrolig ondt, og jeg bløder også efter.  Kan der være noget galt der?

jeg har lige et andet spørgsmål, vi har ikke haft sex helt, men hans penis har dog rørt min skede, uden noget på hans penis, altså han var ikke våd. Men det er ca. 1 uge siden, og efter det, er der kommet noget ud af min skede, det er normal farve øverst men nederst er det en klump som er sort, og det lugter råddent.  Hvad skal jeg gøre, jeg nægter at gå til lægen da jeg ikke tør at vise min krop for andre

Svar:

Hej med dig,

Ud fra din mail, kan jeg forstå at du har smerter og blødning når din kæreste rører ved dig. Endvidere beskriver du at, efter at din kærestes penis har rørt din skede, oplever du ildelugtende udflåd.

Ud fra din beskrivelse er det svært præcis at sige hvad det kan være. Der kan være flere årsager til at du oplever smerter og blødning når din kæreste rører ved dig. En af dem, kan være den simple grund at din slimhinde i skeden måske er blevet irriteret pga. berøringen og derfor bløder og er smertefuld.

En anden årsag der kan forklare både smerterne, blødningen og udflådet kan være at du har fået skedebetændelse. Skedebetændelse er meget normalt (ca. 1/3 af alle kvinder får det på et tidspunkt i deres liv) og skyldes en forskydning af den normale bakterieflora du har i skeden. Alle kvinder har bakterier i skeden, og nogle gange "overtager" nogle af de skadelige bakterier, hvilket kan resultere i en betændelse.

Symptomerne på skedebetændelse er typisk:

- Øget eller ændret udflåd

- kløe, svie og smerter ved samleje og lignende

- blødningsforstyrrelser, dvs. forstyrrelser i menstruationsblødningen

- tyngdefornemmelse, dvs. underlivet føles tungt og anderledes.

Ud over skedebetændelse, findes der rigtig mange årsager til ændret udflåd, samt smerter i skeden. Dette indebærer desværre også en lang række kønssygdomme, bl.a. klamydia og gonorre.

Hvis du har haft ubeskyttet sex med andre før din kæreste, eller hvis din kæreste har haft ubeskyttet sex med andre før dig, så synes jeg det kunne være en god ide at blive kontrolleret for kønssygdomme.

Selvom du er bange for at vise din krop for andre, tror jeg desværre du bliver nødt til at besøge din læge. Såfremt du har skedebetændelse, eller der er en anden årsag til dine smerter og udflåd, så kræver det formentlig behandling med noget medicin som din læge skal udskrive.

Jeg vil derfor anbefale at du tager kontakt til din læge så han/hun kan undersøge dig. Din praktiserende læge har oplevet mange lignende tilfælde, så du skal ikke være bekymret for at din læge synes det er mærkeligt eller pinligt. Hvis du er nervøs ved at det netop er din læge der skal undersøge dig, så findes der klinikker, bl.a. sex- og samfund, der tilbyder undersøgelse og vejledning for problemer som dine.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten

Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål