Journal
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej jeg har et spørgsmål omkring min sygehusjournaler. Når jeg selV logger ind på minjournal på sundhed.dk er deR en oversigt over alle slags journaler jeg har. Fx en fra et forløb på ortopædkirugisK afdeling hvor jeg har modtaget behandling og fra psykiatrisk ungdoms afdeling hvor jeg også har modtaget behandling. Mit spørgsmål er så om en læge fra en øvrig afdeling som logger ind på mit cpr nummer også med det samme får et overblik over alle de behandlinger jeg har modtaget? Altså om sysyemet med denne oversigt er der for sygehus personale på samme måde som en privatperson?

Svar:
Hej
Der er ikke et klar ja eller nej til dit spørgsmål. For ja, hvis jeg som læge logger ind og søger dit cpr nummer op, så kan jeg se alle dine behandlinger, præcis som du selv kan. Men som læge, må jeg ikke logge ind og se de oplysninger med mindre jeg har dig i behandling hos mig. Det var så det lille nej.
Det vil altså sige, at hvis du får behandling ved mig på hospitalet, så kan jeg se dine journaler. Dem allesammen. Og det kan være en rigtig god ide for at jeg kan behandle dig bedst muligt. Det er selvfølgelig fuldstændig ligegyldigt, at du har været på ortopædkirurgisk afdeling med f.eks. et knæ, når du skal behandles på psykiatrisk afdeling for f.eks. angst. Men det er ikke nødvendigvis ligegyldigt, at du er i behandling for en psykiatrisk sygdom, når jeg skal behandle dig for allergi. Derfor er det en rigtig god ide, at vi som læger kan læse hele din journal. Men hvis jeg behandler en forstuvet ankel, så læser jeg ikke i din journal fra psykiatrisk afdeling, for det er fuldstændig ligegyldigt for min behandling af anklen.
Hvis du har mig som din praktiserende læge, så får jeg løbende små udskrifter fra de forløb du har på hospitalerne. De sender et lille resume af hvad der er sket og hvad de har behandlet dig med. På den måde kan din egen læge følge med i alt hvad der sker.
Hvis jeg, som er læge, bare kender dig, eller har mødt dig på hospitalet og tænker, at det kunne være spændende at læse din journal og se hvad du fejler, så må jeg ikke det. Hvis jeg logger ind på sundhed.dk. og kigger på din journal, så får du besked om at den her læge har kigget på din journal.
Til sidst så kan du godt gøre nogle dele af din journal hemmelige. Så kan kun du og den afdeling, som behandler dig, se hvad der står. Det kræver, at du kontakter afdelingen eller lægen og beder dem gøre den del af din journal hemmelig. Så kan jeg godt, som læge, se at du har noget journal, som er hemmeligt, men jeg skal spørge dig om lov, før jeg kan læse det. Men det er som sagt altid en fordel, at jeg ved hvad du har været igennem og hvilken behandling du har fået, hvis jeg skal behandle dig med medicin for noget andet.
Håber det kunne gøre dig lidt klogere.
Mange hilsner fra Line