Jeg vil gerne vide ...
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år, og vil gerne have en navle piercing. Men jeg vil vide hvad risikoen er for at få sygdomme eller om de er dødelige... Tak :-) Hilsen Marie

Svar:
Hej Marie,
Man kan få piercinger mange steder på kroppen og navlen er et mindre risikofyldt sted at få piercinger. I navlen kan du bedre se den, bedre holde den ren og hurtigere opdage hvis noget ikke er som det skal være. Det kan være svære med intimpiercinger og ørepiercinger.
De største risikoer ved at få piercinger i navlen er allergiske reaktioner, blødninger eller irritation.
Først de allergiske reaktioner. Det vil sige at man ikke kan tåle det smykke man får sat ind. Så kan man få eksem, blive rød og hævet og det kan klø. Hvis man får sådan nogle reaktioner skal man hurtigt skifte smykket ud til et andet materiale eller helt hive piercingen ud. Specielt smykker med nikkel kan give allergi. Hvis du allerede ved nu, at du er allergisk overfor nogle ting eller har haft børneeksem, så skal du overveje at lade være.
Blødningerne er mest et problem hvis man får blodfortyndende behandling eller hvis man har en blødersygdom. Så hvis du er helt sund og rask, så er den risiko meget lille.
Navlepiercingen har stor risiko for at blive udsat for irritation. Det vil sige, den sidder jo lige der hvor bukserne og trøjerne sidder tæt til huden. Så kan de skubbe til piercingen eller mase den op eller ned. Det kan gøre at hullet ikke heler ordentlig eller at du får infektion. Derfor er det vigtigt, at du husker at du ikke må have stramme bukser på, som gnider op ad piercingen. Det er også vigtigt at smykket ikke sidder så stramt, at det slet ikke kan rykke sig. Så skal der meget mindre til at det bliver irriteret.
Men det aller vigtigste er, at du får lavet piercingen hos en professionel. Det vil sige, du skal finde et sted, som har gjort det mange gange og som ved hvordan man holder det rent. Hvis du får det lavet rigtigt og hygiejnisk, så er risikoen for komplikationer meget mindre.
Du kan også læse videre her på Cyberhus, www.cyberhus.dk/node/2755. Og så skal du selvfølgelig huske at snakke det hele godt igennem med dine forældre. Det er vigtigt, at de også synes det er en god ide og at de hjælper dig til at finde det rigtige sted at få det gjort.
Håber du kunne bruge mit svar til noget.
Venlige hilsner fra Line