Jeg spiser for meget slik

brevkassespørgsmål

Jeg spiser for meget slik

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg spiser alt for meget slik. -Jeg spiser det hver dag. Jeg vil meget gerne have hjælp til at komme af med den dårlige vane. Har du nogle idéer til noget andet jeg kan spise? Hilsen S. P.s, jeg er bange for at få sukkersyge.

Svar:

Hej med dig

Fint du er så ærlig med dit slikforbrug!  Jeg ved at mange andre unge har samme (dårlige) vane!

Før du kan stoppe med at købe og spise slik hver dag, må du nok overveje, hvad der kan motivere dig til at stoppe!

Bruger du for mange penge? Tager du på i vægt eller vejer for meget? Får du huller i tænderne? Bliver du utilpads, hvis du ikke spiser det? Spiser du slik fordi du er ked af det eller fordi du keder dig? Spiser din familie meget slik? Spiser du foran fjernsynet eller computeren. Spiser du i smug?

Måske kan du nikke genkendende til noget af det ovennævnte.

Men det vigtigste er først at finde ud af, hvordan og hvornår du spiser for meget. Er du alene, er det foran fjernsynet, går du og nipper hele tiden, eller noget helt andet, og så forsøge at ændre sine vaner på de områder.

Jeg synes du skal prøve at snakke med din mor og far om det. Måske kan i sammen finde nogle gode ideer til at spise sundere. Jeg synes også det er en god ide at skrive i debatten her i Cyberhus, måske er der nogle unge der har en god ide..

Du skriver at du er bange for at få sukkersyge. Jeg synes det er en god at besøge din egen læge og få en snak om sukkersyge. Din læge kan også komme med flere gode ideer til hvordan du kan få nogle mere sunde vaner.

Venlig hilsen Pia